וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרקע יציבה: אם יש לכם עסק, הגיע הזמן לרכוש חנות, לא לשכור אותה

22.3.2018 / 10:47

ממש כמו במגזר הפרטי, גם עצמאים ששוכרים חנויות או משרדים יודעים שעם סיום החוזה הם עלולים להיאלץ לנדוד ולאבד לקוחות. לרכישת נדל"ן מסחרי יש לא מעט יתרונות כלכליים ותדמיתיים, והיא בעיקר תורמת ליציבות ולביסוס העסק. כך תיפטרו מכאב ראש עצום בעסק שלכם

ליוגב (שם בדוי) הייתה חנות למוצרי בעלי חיים במרכז הארץ, אותה שכר בתחילת שנות ה-2000. לאחר כעשור במיקום מרכזי וקבוע ומספר חודשים לפני תום החוזה (הסכם שכירות טיפוסי עומד על 5 שנים), קיבל יוגב הודעה מבעל החנות על כך שעצמאי אחר מתחום שונה מוכן לשלם יותר, לשפץ ולהשביח את הנכס. "אין לי טענות לבעלים", אומר יוגב, "ביזנס זה ביזנס, אבל אני לא יכולתי לשלם את הסכום הזה ואיבדתי הרבה שעות שינה".

לאחר חיפושים נרחבים יוגב שכר באותו אזור, כ-500 מטרים מהחנות הקודמת. "זה לא רחוק, אבל המעבר עדיין השפיע", הוא מודה, "ליד החנות הישנה היו עוד חנויות חיות שנותרו במקומן. לקוחות שרגילים להגיע אלי הלכו למתחרים, אחרים התחילו להזמין באינטרנט. הצלחתי לשמר חלק גדול, אבל הייתי צריך לעבוד קשה על קהל חדש. זו הייתה תקופה לא קלה".

שבע שנים חלפו ויוגב עדיין בחנות ה"חדשה", אבל ככל שהוא מתקדם לכיוון סיום החוזה, הסכנה של הודעה דומה מרחפת.

מספרה. ShutterStock
כשזה שלכם, יש יותר אפשרויות, וגם תוכלו לישון טוב יותר בלילה/ShutterStock

מגורים, לא השקעה

המקרה של יוגב אינו יחיד. עצמאיים רבים ובעלי מקצועות חופשיים ששוכרים חנויות או משרדים חשופים לשינויים לקראת פקיעת החוזה. ממש כמו אצל שוכרי דירות, כשלבעל החנות או המשרד צצה הזדמנות עסקית טובה יותר, הוא לא יהסס ללכת עליה. עצמאים רבים אינם חושבים על רכישת נכס ויותר מכך - הם בכלל לא מודעים לאפשרות הזאת. חלקם עדיין בתחילת הדרך ומעדיפים ללכת על בטוח, אחרים מעדיפים לא להוסיף משכנתא לחישובים הלוגיסטיים של העסק. אז דעו שהאופציה כן קיימת, והיא עשויה להיות הטובה ביותר.

בקרב רוב בעלי עסקים עדיין אין מודעות, במיוחד משום שלאורך השנים רכישת נדל"ן מסחרי תמיד הייתה חלק מה"מגרש של הגדולים". זה לא חייב להיות כך. פשוט תעשו חישוב קטן: כמה אתם משלמים על שכירות חודשית לחנות? ייתכן שבמהרה תגלו שסכום המשכנתא שתשלמו יהיה נמוך מדמי השכירות שלכם.

כדאי לזכור את המטרה שלשמה אתם פועלים - יצירת עוגן ובסיס אמיתי לעסק. אתם רוצים שהביזנס יחזיק להרבה שנים וערך הנדל"ן חשוב, כמובן, אבל מה שעומד בסדר עדיפויות עליון מבחינתכם הוא ביסוס קיבוע המוניטין שלכם, השתחררויות ממחויבויות וגחמות למשכיר וקרקע יציבה, תרתי משמע, לעסק שלכם.

כמו משכנתא פרטית, אבל לא בדיוק

משכנתא של נדל"ן מסחרי אינה שונה במהותה ממשכנתא של נדל"ן פרטי, כאשר הנכס שנרכש משמש גם כעירבון. התנאים, לעומת זאת, נקבעים על פי קריטריונים שונים מרוכשי דירות, כמו ערך הנכס, התוכנית העסקית, הקרדיט של בעל העסק, פוטנציאל הגדילה של העסק ועוד. חשוב גם לזכור שניתן למצוא משרדים וחנויות במחירים נמוכים יותר מדירות באותם אזורים. בנוסף, שיפוץ החנות או המשרד משביח את הנכס, ובהתאם להגבלות ולהיתרים תוכלו גם לשנות את אופיו. ההלוואות ניתנות לתקופות ארוכות וההחזרים נוחים, כך שגם אם על הנייר רכישה נשמעת מפחידה, היא עשויה לא רק לתת ביטחון כלכלי, אלא גם מרווח נשימה ברמה החודשית.

אם עד לאחרונה ניתנה משכנתא לרכישת נדל"ן מסחרי על ידי חברות חוץ בנקאיות, היום גם בבנקים מבינים את הפוטנציאל בתחום. מבחינתכם, כבעלי עסק זו אופציה ששווה לבדוק. כדאי להיכנס לסניף הבנק, להתייעץ עם המחלקה המתמחה בתחום (לא בכל הבנקים יש פונקציה כזאת) ולהתחיל לחשוב על בית אמיתי לעסק שלכם.

  • עוד באותו נושא:
  • כלכלה
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully