וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אז מה הדרך הטובה ביותר להתמודד עם סוכרת?

לירז בלומנפלד, נטורופתית

27.2.2019 / 0:25

מהם מאפייני מחלת הסוכרת, האם יש קשר להשמנה, מהי התזונה המומלצת לחולי סוכרת מסוג 2, עד כמה התרופות להפחתת סוכר יעילות, הייתכן שמתן אינסולין מחמיר את המצב, והאם ניתן לחסל סוכרת באמצעות תזונה בלבד? הנטורופתית לירז בלומנפלד עושה סדר

מחלת הסוכרת הוכרה כמגיפה כלל עולמית על ידי האו"ם כבר בשנת 2006. מאז, המצב רק הולך ומחמיר. בישראל כ-600 אלף חולים מאובחנים וההערכה היא כי ישנם עוד 300 אלף שאינם מאובחנים.

המחלה מתבטאת בעודף סוכר בדם. האינסולין מופרש ללא הרף כתגובה לפחמימות ובמידת מה גם לחלבונים, אבל בקרב חולי סוכרת האינסולין "מקולקל" - לא מבצע את תפקידו ולא מכניס את הסוכר לתוך התאים. התוצאה - ערכי הסוכר בדם נותרים גבוהים. במילים פשוטות, גופם של חולי סוכרת אינו מסוגל "לסבול" פחמימות וסוכרים. מחלת הסוכרת מסוכנת ביותר בשל היותה שקטה ונטולת כאב פיזי, ולרוב אין פגיעה משמעותית באורח החיים של החולים. המחלה קטלנית ומתעתעת. היא עלולה לגרום להרס הדרגתי של רקמות ואיברים בגוף בשקט, מבלי שתחושו דבר, אפילו במשך שנים. סיבוכי הסוכרת הם רבים - למשל טרשת עורקים, סרטן, שבץ, פגיעה בכליות, אלצהיימר, עיוורון ועד מוות.

סוכרת. ShutterStock
מחלה נפוצה שחייבים לטפל בה נכון מתחילתה/ShutterStock

הורמון "ההשמנה"- אינסולין

רמות גבוהות של אינסולין גורמות להשמנה, וכך הגוף נמצא "במוד" של אגירת שומן. כל זה כחלק מעסקת חבילה של תסמונת מטבולית הכוללת עודף שומנים בדם, יתר לחץ דם, כבד שומני, ורמות נמוכות של HDL (כולסטרול "טוב"). ניתן לזהות בקלות את החולים לפי מצבורי השומן אשר מרוכזים בעיקר בבטן. זו נורת אזהרה להתפתחות של טרשת עורקים, ומחלות דלקתיות נוספות.

מזרק סוכר לטיפול בסוכרת

באופן מפתיע, ההנחיות התזונתיות לחולי סוכרת חופפות את ההנחיות לכלל האוכלוסייה. חולי סוכרת אינם מונחים לאכול בהתאם למחלתם. ההמלצה הקולקטיבית הינה צמצום שומן רווי וחלבון ממזונות מהחי כבשר אדום, ביצים, חמאה וכדומה, ולהעשיר את התפריט בפחמימות ממקור של דגנים אשר יהוו כ-60% מכלל הקלוריות היומיות.

האין זה אירוני להנחות חולי סוכרת לצרוך פחמימות אשר גורמות לעליית הסוכר בדם? אורח חיים לקוי אשר רווי בפחמימות הוא המקור למחלת הסוכרת, ובהיעדר שינוי משמעותי בתזונה, החולים למעשה משמרים את המחלה ואף מביאים להידרדרותה. האינסולין בהזרקה ניתן כתרופה לאיזון ערכי הסוכר, אולם בפועל התרופה גורמת להחרפת המחלה ועלייה במשקל. מדוע? הסיבה לכך היא שהתרופה מגבירה את דרישת הגוף ליותר אינסולין על מנת להישאר תחת שליטה, וכך יש צורך להעלות מינונים כל הזמן. זהו מעגל רשע החורץ את דינם של החולים הטועים בחשיבה כי התרופות מחפות עליהם.

השמנת יתר. ShutterStock
השמנת יתר מייצרת סיכוי גבוה במיוחד ללקות בסוכרת/ShutterStock

המחקרים אמרו אחרת

בשנות ה-70 מדענים אמריקאים הממונים על המימון למחקרים קיבלו החלטה לקצץ משמעותית בתקציב עבור מחקרים קליניים. מדוע? בעולם המדע הגיעו להבנה כי מחקרים קליניים בלתי אפשריים מאחר שעלותם יקרה מאד והם אורכים זמן רב מדי. לכן מצאו "קיצור דרך" מדעי נוח באמצעות מחקרים פחות קפדניים על מנת לאפשר למדעי התזונה "להתקדם" במהירות. התוצאה: ב-40 השנים האחרונות אנו מוצפים במחקרים תצפיתיים אשר דוגמים אוכלוסיות ספציפיות ללא התערבות קלינית, כפי שמחקר רציני נדרש להיות על מנת לבסס טענה מסוימת. זו הסיבה שעד היום מדעי התזונה אינם חד משמעיים.

כוחה של תזונה לריפוי המחלה

מניסיון רב עם מטופלים חולי סוכרת, הקפדה על דיאטה דלת פחמימות המבוססת על עקרונות התזונה הפליאוליטית והקטוגנית מסייעת מאוד לטיפול. הדיאטה מותאמת אישית לכל חולה לפי מצבו הבריאותי ככלי טיפולי עוצמתי ומוצלח להפחתת ערכי האינסולין בדם, ובמקביל אף מביאה לצמצום במתן תרופות. אפילו גמילה מוחלטת אינה בגדר חלום. מדובר בתזונה עשירה בשומנים בעיקר מהחי, חלבון בהתאמה ודלה בפחמימות, ולכן היא משנה את האופן בו הגוף משתמש ומאחסן שומן. הגוף ממיר את השומן מהמאגרים לאנרגיה, בתהליך שתורם לירידה במשקל. השומן הנאכל במסגרת התזונה הזו אינו גורם לעליית הסוכר בדם, ומקנה תחושת שובע אמיתית התומכת בתהליך. זה, בניגוד לתזונה עתירת פחמימות, שגורמת לרעב תמידי ובלתי נשלט.

תזונה קטוגנית שימשה בהצלחה כבר בשנות ה-20 לטיפול בחולי אפילפסיה, ובהמשך נוסתה גם על חולי סוכרת מסוג 1 ו-2 בהצלחה מרובה, עד לגילוי האינסולין. חוקרים רבים בחנו את האפקט של תזונה דלת פחמימות ועשירה בשומן בהשוואה לתזונה דלת שומן ועשירה בפחמימות, ומצאו כי התוצאות של הראשונה מראים שיפורים חיוביים בערכי ה-A1C, הפחתת רמות שומנים בדם וירידה במשקל בתקופה קצרה.

בשנת 2014 משרד הבריאות בשיתוף כל קופות החולים הקים מערך רישום לשם הערכת מצב התחלואה העתידית בסוכרת, על מנת לתכנן את שירותי הבריאות בהתאם. האם אין זה פשוט וזול יותר להתמקד במניעת המחלה באמצעות מודעות לתזונה מותאמת?

seperator

מטרת העל בטיפול בסוכרת חייבת להתמקד באכילה מותאמת למחלה, כדי לצמצם את השימוש באינסולין, בין אם הוא מופרש מהלבלב או מוזרק. תזונה עשירה בשומנים ודלת פחמימות היא כטיפול פשוט וקל לחולי סוכרת ואולי יותר מהכול - הגיוני. כאשר מפחיתים את צריכת הפחמימות והסוכרים, רמות הסוכר נותרות תחת שליטה, השומנים בדם פוחתים, הדלקתיות נעלמת, ובמקביל ישנה ירידה במשקל.

זה לא מדע טילים. סוכרת הינה מחלה הפיכה אם רק מטפלים בה נכון.

לירז בלומנפלד היא נטורופתית בעלת קליניקה לאימון תזונתי לאורח חיים בריא בבסיס גישת הפליאו ותזונה קטוגנית בצפון בתל אביב

לאתר של לירז בלומנפלד

  • עוד באותו נושא:
  • סוכרת
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully