וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניהול תיק השקעות - לומדים מסיפורי הצלחה איך לעשות את זה הכי טוב

בשיתוף טופ אלפא, בשיתוף טופ אלפא

26.6.2019 / 10:59

יוסי פרניק, מנכ"ל טופ אלפא בית השקעות, פגש בשוק ההון הרבה מקרים שבהם כספם של המשקיעים טופל באופן שגוי. איך יוצרים תיק השקעות מותאם אישית ומהם השלבים שיש לעבור עד להשקעה מוצלחת? התשובות בפנים

כותב הכתבה הוא יוסי פרניק, מנכ"ל בית השקעות טופ אלפא

לפני מספר שבועות נפגשתי עם יצחק, שסיפר לי על "הרפתקאותיו" לאורך השנים בשוק ההון הישראלי. כשאני כותב "הרפתקאותיו", אני מתכוון לזה שהוא עבר בין הרבה יועצים, מוצרים פיננסיים ובתי השקעות וכל המסעות האלה גרמו לו לבלבול גדול ובעיקר לתסכול: מה הדבר הנכון לעשות? איך בכלל עושים את זה נכון? נפגשנו כי יצחק רצה שנמצא עבורו את הדרך הטובה ביותר לנהל את הכסף שהוא חסך בעמל רב לאורך שנים. נשמע מוכר, לא?

לאורך השנים שלי בשוק ההון פגשתי הרבה אנשים ששאלו את השאלות האלה וגם ראיתי מקרים רבים מדי בהם כסף של אנשים פשוט לא טופל כראוי ולא נוהל נכון.

הסיפור של יצחק (וכמה דברים חשובים שאפשר ללמוד ממנו)

עוד לפני שקיימנו שיחת עומק, כבר במבט ראשוני על התיק, קפצו לי מספר דברים חריגים לעין -
- ליצחק הייתה בתיק מניה באחזקה ישירה, בשיעור אחזקה של קרוב ל-10 אחוזים מהתיק - מדובר בניהול סיכונים בעייתי.

- נוסף על כך, יצחק החזיק תמהיל קרנות נאמנות שהכילו פיקדונות רבים ובכלל חשיפה גבוהה מידי לרכיבי השקעה בעלי תשואה אפסית (כגון אג"ח ממשלתי קצר), תוך שהוא משלם עליהם דמי ניהול משמעותיים.

ככל שהמשכנו את התהליך גילינו דברים נוספים ומשמעותיים שהיה חובה לשנות, אבל עוד נגיע אליהם.

יוסי פרניק, מנכ"ל בית השקעות טופ אלפא. יח"צ,
יוסי פרניק, מנכ"ל בית השקעות טופ אלפא/יח"צ

סוף השקעה בהיכרות תחילה

אם נחזור רגע לקיום תהליך סדור, בשלב הראשון של התהליך המשותף עם יצחק, קיימנו שיחת היכרות עמוקה, שכללה שאלות רבות. זה חלק מאוד חשוב בתהליך, בלעדיו לא ניתן (ואפילו אסור) להתחיל - כי הוא מסייע לדייק לאחר מכן את הפתרון המתאים.

שאלתי אותו שאלות הנוגעות לאישיות שלו, מהי סיבולת הסיכון המאפיינת אותו בעולם ההשקעות, מהו מבנה ההכנסות וההוצאות שלו ושל זוגתו, אילו נכסים ריאליים וחסכונות פנסיוניים יש להם, מהי מטרת ההשקעה שלו ומהו טווח ההשקעה הצפוי (עד כמה שאפשר לצפות).

לאחר שסיימנו את התהליך החשוב הזה, עברנו ל"חלק האומנותי" - קביעת מדיניות ההשקעה. מה זה אומר בעצם? שמחליטים איך יראה תיק ההשקעות - מה שיעור המניות בתיק ומה שיעור איגרות החוב. חשוב להבין כי רמת הסיכון בתיק לא נקבעת, אך ורק על בסיס שיעור הרכיב המנייתי מהתיק, אלא גם כמובן בהרכב המניות הספציפיות שיהיו בתיק, ואילו איגרות חוב - כמה מהן יהיו ממשלתיות וכמה מהן יהיו של חברות (קונצרניות), וכדומה.

הדבר הכי חשוב בשלב הזה הוא: תיאום ציפיות.

כשאתם מבקשים ממישהו שיבנה עבורכם תיק השקעות, וכשאנשים מבקשים זאת ממני - תמיד חשוב לבצע תיאום ציפיות, כדי לוודא ששני הצדדים רואים עין בעין את מבנה התיק ואת הציפיות בקשר אליו, כלומר - מהו טווח התשואות שאנו מעריכים שתיק זה יכול להניב לאורך השנים ובאיזו תנודתיות משוערת.

בשלב הזה, מה שמצאתי בתיק "הישן" שלו היא חשיפת יתר למניות, אשר חשפו אותו לסיכון גבוה מדי, שלא התאים לגילו ולמטרותיו. מצאתי בתיק גם איגרות חוב של חברות שהיו בעלות יחס סיכון סיכוי לא נכון. מצאתי גם שהתיק כלל קרנות נאמנות בעלות גבוהה מדי, לטעמי. ועכשיו, אחרי כל זה, בונים את התיק מחדש - מתחילים להשקיע!

תיק השקעות מותאם אישית - Tailor Made

ליצחק מתאים תיק עם רכיב מנייתי נמוך יותר מהתיק שאיתו הגיע אלי בתחילת הדרך (לעתים ההפך הוא הנכון, בהם מתאים ללקוח דווקא רכיב מנייתי גדול יותר). כל שאר הכסף יושקע באיגרות חוב, בדרך היעילה ביותר לעשות זאת - כלומר על ידי רכישה ישירה של איגרות החוב ולא כפי שזה נעשה לפני כן - דרך קרנות נאמנות שדמי הניהול שלהם פוגמים ביכולת לייצר תשואות מרכיב משמעותי זה (בעיקר ברכיב האג"ח הממשלתי).

נשמע פשוט? אולי... אבל העניין הכי חשוב בתיק השקעות הוא לא "קנה ושכח". תיק השקעות מנוהל - כשמו כן הוא - הוא צריך להיות מנוהל באופן שוטף. זה אומר שאנחנו ב"טופ אלפא" כל הזמן עם היד על הדופק, מסתכלים באופן שוטף על איגרות החוב בתיק ובדוקים האם הן מתאימות למצב השווקים. זה אומר כמובן שאנחנו גם מסתכלים באופן שוטף על המניות בתיק, ומבצעים שינויים אם וכשצריך לעשות אותם.

חשוב לציין שלאורך כל הדרך התיק של יצחק מנוהל מחשבונו האישי בבנק ולנו יש ייפוי כוח בחשבון לביצוע פעולות קניה ומכירה של נכסים פיננסים בלבד, לצורך הבנייה וניהול תיק ההשקעות באופן שוטף. זה אומר שאנחנו מדברים עם יצחק באופן שוטף, מיוזמתנו, כדי לבדוק האם משהו השתנה - בטווח ההשקעה, בצרכים וברצונות שלו. ו...גם ברור שיצחק מתקשר אלינו, מיוזמתו שלו.

את כל מה שקראתם עד עכשיו, אפשר לסכם במספר נקודות, שבעצם מסבירות את היתרונות של תיק השקעות מנוהל ולפי סדר חשיבות:

שומר סף - הנה עובדה: שוק ההון עולה ויורד. במצבים של ירידות. לרוב תגובת המשקיע מאוד אמוציונלית, שעלולה לגרור לטעויות קשות בהשקעות. התפקיד שלנו, כמנהלי תיקים, הוא לנסות לעצור את זה, ולהסביר (ליצחק במקרה הזה) שלא כדאי לקבל החלטות בתקופת כאלה ועליו לדבוק באסטרטגיה שנבחרה בתחילת הדרך.

התאמה מוחלטת של תיק ההשקעות לצרכים של יצחק (על כך כבר הרחבנו).

קשר אישי ושירות נגיש וצמוד - רועי וענת, מנהלי התיקים האישיים של יצחק ב"טופ אלפא", מלווים אותו. הם מכירים את הצרכים והשאיפות של יצחק מהתיק, וגם את המטרות. אם משהו ישתנה - בצרכים, בטווח ההשקעה וכו' - רועי וענת יתאימו את התיק מחדש.

גמישות - תיקו של יצחק נהנה מהיתרון הבסיסי של שירות ניהול תיקים: למנהל/ת התיק יש את הגמישות והמנדט להשקיע את הכסף בגבולות מדיניות ההשקעה שנקבעה. זה מאפשר למנהל/ת התיק לפעול בהתאם לשינויים בשווקים.

חיסכון בזמן ושקט נפשי - רועי, מנהל תיקים בעל ניסיון רב שנים דואג לניהול השוטף של תיק ההשקעות וליצחק נשאר רק להתעדכן.

אם מעניין אותך לדעת יותר, אני אשמח להיפגש ולהעביר אותך תהליך זהה, נכון ועמוק כפי שיצחק עבר. את/ה מוזמנ/ת ליצור קשר.

* מאמר זה הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע במאמר זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בניירות הערך ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בו ולכן אין לקבל על סמך מאמר זה בלבד החלטות השקעה כלשהן. מאמר זה הינו למטרות אינפורמטיביות בלבד ואין במאמר זה ובכל הכלול בו משום ייעוץ או הצעה או שידול או הזמנה לרכוש (או למכור) את ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הנזכרים בו ואין בו משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בית השקעות טופ אלפא, עובדיו וחברי הדירקטוריון שלו לא יהיו אחראים כל נזק ישיר או עקיף, שיגרם אם יגרם, למאן דהוא, כתוצאה מהסתמכות על מאמר זה. בית השקעות בית אלפא מחזיק וסוחר עבור לקוחותיו ועבור עצמו בניירות הערך ו/או בנכסים הפיננסים המסוקרים במאמר זה. כולם או חלקם, והוא עשוי לפעול הן במגמת קנייה והן במגמת מכירה בכל אחד מניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הנ"ל. מאמר זה הינו רכושו של בית השקעות בית אלפא ואין להעתיק, לשכפל, לצטט או לפרסם בכל אופן במאמר זה או חלקים ממנו ללא רשות מפורשת מראש ובכתב של בית השקעות בית אלפא.

בשיתוף טופ אלפא, בשיתוף טופ אלפא
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully