וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 טיפים מקצועיים שיעזרו לכם למנוע סכסוכי ירושה

מוגש מטעם דיגיטאץ'

24.5.2020 / 17:00

איך עושים צוואה, איך מחלקים את הרכוש בין הילדים, אילו שיקולים נוספים יש ולמה הכי חשוב לדעת להתפשר? כל הדרכים לחסוך עוגמת נפש

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

סכסוכי ירושה היו ידועים כבר בתקופת התנ"ך. הבל רצח את קין אחיו, ככל הנראה כדי לזכות בירושת אביו אדם. יעקב הפלה לטובה את בנו יוסף וקנה לו כותנת פסים, שגרמה לקנאה מצד אחיו. הרצחת וגם ירשת? מקורו של הביטוי הוא במקרא, בתיאור סיפור כרם נבות היזרעאלי ודברי התוכחה של אליהו הנביא כלפי אחאב (ספר מלכים א' פרק כא' פסוק יט').

ירושה היא נושא שנוגע לכל אחת ואחד מאיתנו בשלבי חיינו השונים. פעם אנו יורשים, בדרך כלל, את הורינו, ופעם מורישים לילדנו. נשמע פשוט? החיים מורכבים יותר. יצרים של אהבה, שנאה, קנאה ונקמה קובעים מי יהיה היורש.

הידעתם כי ניתן לרשת אדם שאינו קרוב משפחה שלכם? בעלה של יפה התאבל עליה מרה, עד שפגש את חמוטל החטובה. הוא ציווה לחמוטל את כל רכושו, שכלל גם את הרכוש שירש מאשתו יפה, אם ילדיו. כיצד תדאגו שלכם זה לא יקרה?

הבן דרש מאמו, בהשפעת אשתו, למכור מיד את דירת מגוריה וליתן לו את חלקו בירושת אביו המנוח. כיצד תמנעו מעצמכם להגיע למצב זהה ואיך עורך דין ירושה יכול להשפיע ולסייע בעת התהליך?

צוואה. ShutterStock
צוואה/ShutterStock

הנה 4 טיפים שיעזרו לכם למניעת סכסוכי ירושה:

1. עשיית צוואה

א. הצוואה צריכה להיות כתובה בשפה ברורה, שאינה משתמעת לשתי פנים. במקרה שהמצווה מצווה את רכושו לבן אחד בלבד ולא לכל ילדיו ו/או במקרה שהמצווה מצווה את כל רכושו לכל הילדים למעט לבן אחד ו/או בכל מקרה בו המצווה צופה שתוגש התנגדות לצו קיום הצוואה שעשה, רצוי ביותר לפעול כמפורט להלן: המצווה חייב להביא אישור רפואי, בחתימת פסיכיאטר או פסיכוגריאטר, הקובע שהמצווה מבין בטיבה של צוואה וכשר לעשות צוואה.

ב. רצוי ביותר להקליט את הצוואה בווידאו, כדי שיהיה ברור שהמצווה היה בדעה צלולה ורצונו מתבטא בצוואה.

ג. רצוי לפרט ולהסביר בצוואה מדוע החליט המצווה להדיר את בנו ו/או את בתו ו/או את ילדיו ו/או את בת זוגו מהצוואה.

2. מספר ילדים ומספר דירות

במקרה שלמצווה יש מספר ילדים ומספר דירות, רצוי לייחד לכל ילד נכס מסוים ולא לחלק את כל הדירות בין כל הילדים.

כשמייחדים דירה מסוימת ליורש מסוים ודירה אחרת ליורש אחר, כל יורש רשאי לעשות בדירה שירש מה שברצונו: למכור את הדירה או להשכיר אותה. דירה אחת ומספר יורשים מהווה פתח לסכסוכים, במקרה בו אחד היורשים רוצה למכור את הדירה והיורשים האחרים מתנגדים.

3. שיקולי מס

יש להביא בחשבון שיקולי מס בתכנון הירושה ולהימנע ככל האפשר מתשלום מיסים ו/או למזער את המס ככל שאפשר והכול על פי החוק.

4. פשרה, פשרה ועוד פעם פשרה

סכסוכי ירושה והתנגדות לצו קיום צוואה שמגיש יורש מקופח גורמת לבזבוז כסף, בזבוז זמן והרבה עוגמת נפש.

אני ממליצה להגיע להסכם פשרה בין ילדיו של המצווה ו/או להגיע להסכם פשרה בין בת זוגו של המצווה לילדיו, לרבות הסכם בין אשתו השנייה של המצווה לבין ילדיו של המצווה מנישואיו הקודמים ו/או להגיע להסכם פשרה בין אחים ואחיות ניצים.

ערכתי הסכם פשרה בין חמישה אחים ממוצא תימני שניהלו התדיינויות רבות שנים בבית המשפט לענייני משפחה, כיוון שאחיהם הנוסף שנחשב לכבשה השחורה במשפחה טען שיש לחלק את הירושה באופן בו האחים ישלמו לו 500,000 ש"ח יותר ממה שכל אחד מהאחים קיבל בירושת ההורים.

לסיכום: הסכם הפשרה שגיבשתי הביא להפסקת ההתדיינויות המשפטיות בין האחים. חסכתי לאחים ולמשפחותיהם הרבה כסף, הרבה זמן ובמיוחד חסכתי הרבה עוגמת נפש.

שלום הבית במשפחה חייב להיות ערך עליון וחייבים לעשות את כל המאמצים כדי לפתור סכסוכי ירושה בין יורשים בדרך של הסכם פשרה.

ממליצה לאמץ את הכלל - הסכם ממון חוסך המון, חוסך זמן, חוסך כסף וחוסך הרבה עוגמת נפש ולהחילו לא רק על הסכמים בין בני זוג, אלא גם על הסכמים בין יורשים.

נכתב ע"י עו"ד עופרה זיו - מומחית בתחומי הירושה, ייפוי כח מתמשך, משפחה, מקרקעין ואפוטרופסות.

מוגש מטעם דיגיטאץ'
  • עוד באותו נושא:
  • ירושה
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully