וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מראה מראה שעל המסך מי הכי מרשימים אותך? 6 טיפים לניהול ראיון עבודה מרשים בוידאו

ד"ר ליאת רמתי-נבון, בשיתוף אלוהה פורטל דרושים

30.11.2020 / 8:47

מחודש מרץ השנה, חלה עליה של כ 524% בשימוש בפלטפורמות ראיונות בוידאו..אז איך נערכים בצורה הטובה ביותר למצב החדש ועוברים בהצלחה את ראיון העבודה בווידאו?

נגיף הקורונה שינה לכולנו את החיים ואילץ ארגונים לחשב מסלול מחדש. משינוי מסלול שכולנו מרגישים - כמו למשל שעברנו מלנהל מראיון עבודה אישי במשרד, לראיון וירטואלי בווידאו.

מחודש מרץ השנה, חלה עליה של כ 524% בשימוש בפלטפורמות ראיונות בוידאו (Select Software Review, March 2020).אז איך נערכים בצורה הטובה ביותר למצב החדש ועוברים בהצלחה את הראיון בווידאו?

ראיון עבודה בווידאו. ShutterStock
דאגו למקם את המסכים ישירות מולכם, במרחק של בין 50 ל 70 סנטימטרים מעינייכם/ShutterStock

לפניכם מספר טיפים חשובים, שכדאי לזכור וליישם:

1. תשאירו את הכביסה המלוכלת מחוץ לחדר

להבדיל מראיון פנים מול פנים שהתקיים במשרד שאליו הוזמנו, כעת הבית שלנו הוא מקום המפגש.
נכון, אנחנו מתקשרים בשיחת ווידאו, אבל הרקע שסביבנו הוא התפאורה וממנה המראיין יכול ללמוד עלינו לא מעט

בדיוק כפי שחשבתם מספר פעמים על הלבוש עימו תגיעו לראיון פרונטאלי, כעת אתם צריכים גם להתייחס לאופן בו הסביבה שבה תקיימו את הראיון צריכה להיראות ומה היא משדרת למי שצופה בכם.
מומלץ כי תקיימו את הראיון בסביבה נקייה ומסודרת עם כמה שפחות פרטים שעלולים להסיט את תשומת הלב של המראיין. גם הוא בן אדם ועומס בפרטים או כאלה שמעוררים סקרנות עלולים להסיט את המיקוד מכם וחבל. דאגו לסביבה: ללא דמויות שנעות ונקלטות במצלמה, בלי תמונות התלויות מאחוריכם כרקע וללא כביסה שתלויה באמצע החדר.

2. שלא יכאב לכם הגב

יש יתרון אדיר בקיום ראיונות עבודה באמצעות הוידאו - חוסך זמן עמידה בפקקים, חוסך הוצאות נסיעה וחניה ואפשר לקום שעה לפני הראיון משנת צהריים עמוקה ?

ודווקא לאור תחושת הנוחות האדירה הזו קיימות סכנות וחשוב להימנע מהן. אל תרגישו חופשיים מדי. זה ראיון לכל דבר, לא שיחת וידאו עם חבר, שאפשר לשבת עם פיגמה ולקיים את הראיון מהמיטה כאשר המחשב על הירכיים.

כדי להרשים בזמן הקצר שיש לכם, מומלץ שתהיו פנויים פיזית לראיון, כלומר, תנהלו את הראיון בסביבה ארגונומית: שבו על כיסא שנוח לישיבה ממושכת, היו זקופים לאורך הראיון, במידה והנכם משתמשים במחשב נייד או בטלפון סלולרי, דאגו למקם את המסכים ישירות מולכם, במרחק של בין 50 ל 70 סנטימטרים מעינייכם כשקצהו העליון בגובה העיניים.

3. הכריזו על הראיון בחוצות הבית

מאז ומתמיד תהליך חיפוש עבודה לא היה דבר קל והוא דורש הרבה מאוד אנרגיות מהמרואיינים. כעת כאשר קיים האילוץ של קיום הראיון מהבית זוהי הזדמנות עבורכם לקבל אנרגיות של תמיכה ועידוד משאר בני המשפחה / השותפים בבית.

גייסו את בני הבית להיות שותפים להצלחה - עדכנו מראש את כולם על שעת הראיון, חשיבותו ועל כך שאתם זקוקים לשקט בבית כדי להיות מרוכזים במהלכו.

מומלץ מאוד שתנעלו את דלת החדר בה תקיימו את הראיון ותעדכנו אותם על כך. כך תימנעו ממצבים של ילדים ש"שמתפרצים" באמצע הראיון, מדפיקות מביכות על הדלת, ומצעקות לא נעימות, אם יש לכם כלב שעלול לנבוח במהלך הראיון דאגו לדוגיסיטר ?

וכשתסיימו את הראיון, אל תשכחו לפרגן לבני הבית על התמיכה.

ראיון עבודה בווידאו. ShutterStock
עם פתיחת הראיון ודאו כי המראיינים שומעים ורואים אתכם היטב/ShutterStock

4. 1.2.3. שומעים?

לא משנה עד כמה אנחנו מתקדמים טכנולוגית, תמיד כדאי לוודא שהכל תקין לפני הראיון ועם פתיחתו. המרחב הוירטואלי מאפשר לנו לתקשר עם אחרים באופן גמיש אך איכותו תלויה בתשתיות ובהגדרות שביצענו בכלים הטכנולוגיים בהם אנו משתמשים.

התחברו לקישור הראיון כ- 10 דקות טרם התחלתו. ודאו כי אתם מצליחים להתחבר כנדרש. בצעו בדיקת מיקרופון וודאו כי צילום הוידאו שלכם תקין, למשל: שרואים את כל הפנים , שהצילום איננו מטושטש.

זכרו שלא מספיק לבצע את הבדיקות הללו לפני תחילת הראיון, לכן, עם פתיחת הראיון ודאו כי המראיינים שומעים ורואים אתכם היטב. במידה ועלולה להיות בעיית תקשורת באינטרנט, ידעו את המראיינים מראש לגבי דרכי תקשורת חלופיות כדי שתוכלו להמשיך ולקיים את הראיון כנדרש (תמיד כדאי שיהיה גיבוי).

5. דברו בגובה העיניים

מכיוון שהראיון מתקיים מול מסך מחשב ולא מול דמות מוחשית, פעמים רבות אנו עלולים למצוא את עצמינו משוטטים עם תנועות העיניים. במיוחד בראיון וידאו בו הפנים שלכם הן במרכז, שיטוט שכזה עלול להעביר מסרים בעיתיים, כמו: חוסר עניין, חוסר הבנה, חוסר ידע וחוסר ביטחון. על כן חשוב שתשמרו עם המראיין על קשר עין לכל אורך הראיון.

מומלץ כי תסגרו במחשב מסכים שאינם נוגעים לשיחה ותנעלו את התראות קבלת הודעות המייל האוטומטיות. פעמים רבות צלצול ההתראה הנכנסת נשמע בצד השני, מפריע לניהול השיחה ועלול להפריע גם לכם. במידה והנכם מקיימים את הראיון באמצעות הטלפון הסלולרי, עדכנו את הקרובים אליכם כי לא תהיו זמינים בשעת הראיון ובקשו שלא יצרו עמכם קשר טלפוני וקשר באמצעות הודעות.
בנוסף, למרות שהינכם מנהלים שיחה מול מסך מחשב, דאגו לא להפוך את השיחה לטכנית מבחינת המסרים של שפת הגוף שלכם. דמיינו שהמראיין יושב מולכם פיזית ונהלו עימו שיחה כאילו זהו המצב, כולל תנועות ידיים והבעות פנים אשר יוסיפו למסרים המילוליים אותם תביעו בראיון.

הימנעו מתנועות ידיים מוגזמות ואל תהיו יותר מדי חופשיים, למשל אל תישענו לאחור על הספה או תשחקו בטלפון הסלולרי במהלך הראיון.

ראיון עבודה בווידאו. ShutterStock
כדי להיכנס לאווירה של ראיון פרונטאלי, דמיינו את המפגש עם המראיין כאילו היה צריך להתקיים פנים מול פנים./ShutterStock

6. תוסיפו קצת דימיון

הדמיון עוזר לנו פעמים רבות ליצר את המציאות הרצויה עבורינו. זה לא משהו שקורה רק בגלל שאנחנו מסכימים עם המשפט הזה. זה קורה כי אנחנו מדמיינים לעצמינו בראש את התוצאה הרצויה.

כדי להיכנס לאווירה של ראיון פרונטאלי, דמיינו את המפגש עם המראיין כאילו היה צריך להתקיים פנים מול פנים. דמיינו מה אתם לובשים? - והתלבשו בהתאם, איך אתם מושיטים יד - וכעת בראיון הוירטואלי איך אתם מעבירים את המסר של נעים מאוד להיפגש, דמיינו את האווירה של הכניסה למשרדי החברה ותרגישו כאילו אתם נמצאים בחדר ישיבות או במשרד המראיין - ובהתאם עצבו את תנוחת הגוף שלכם, ואחרון חביב דמיינו כיצד אתם נפרדים בראיון הפרונטאלי וכעת תרגמו זאת למחוות פרידה בראיון הוידאו.

ככל שתדמיינו יותר את הראיון כאילו התבצע פנים מול פנים, כך תכינו לעצמכם חלופות וירטואליות. דבר שייצר למראיין חוויה של ראיון בלתי אמצעי וישפיע על יצירת ה"כימיה החיובית" גם מצידו.

וכדי שתרגישו מוכנים ובטוחים, מומלץ להתכונן ולהתאמן. תצלמו את עצמכם בוידאו עונים על שאלות שתתרגלו לקראת הראיון. לאחר מכן צפו בוידאו המוקלט ובידקו האם ישמתם את הטיפים הללו והאם המראה שעל המסך הצליחה להתרשם מכם לחיוב.

ד"ר ליאת רמתי-נבון, בשיתוף אלוהה פורטל דרושים
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully