וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסרת משקפי קריאה בניתוחי לייזר בעיניים בגיל 40 ומעלה

מוגש מטעם פרופ' אבי סלומון

13.10.2021 / 10:15

בדרך כלל ניתוח להסרת משקפיים בלייזר לאחר גיל 40 יתקן את הראייה לרחוק, אך לקרוב נישאר עם משקפי קריאה, אולם הסרת משקפיים בלייזר בשיטת mono-vision יכולה לעזור לכם להיפטר גם מהמשקפיים למרחק וגם ממשקפי הקריאה

עברתם את גיל ה-40, ויש לכם בנוסף למשקפיים גם קושי בקריאה? אתם נאלצים להתקין משקפיים מולטי-פוקאליות שיאפשרו קריאה בנוסף לראייה לרחוק? או שאתם מסירים את המשקפיים כדי לראות יותר טוב לקרוב? הסרת משקפיים בלייזר בשיטת mono-vision יכולה לעזור לכם להיפטר גם מהמשקפיים למרחק וגם ממשקפי הקריאה, אם עברתם את גיל ה-40.

בדיקת רופא עיניים. אבי סולומון,
בדיקת רופא עיניים/אבי סולומון

מדוע אנחנו זקוקים למשקפי קריאה אחרי גיל 40?

אחרי גיל 40 מנגנון האקומודציה (המאפשר התמקדות על עצמים קרובים, בעיקר קריאה) הולך ונחלש. מנגנון האקומודציה מתאפשר ע"י פעולת שריר הנמצא בתוך העין (שריר העטרה), המאפשר את שינוי מוקד העדשה הנמצאת בתוך העין בהתאם למרחק הדמות מהעין. עד גיל 40 - האקומודציה מאפשרת לנו לראות בחדות עם אותו מספר במשקפיים גם לרחוק,וגם כשאנחנו קוראים או עובדים מול מחשב. לאחר גיל 40 שריר העטרה נחלש, העדשה מאבדת בהדרגה את האלסטיות שלה, והתוצאה היא קושי הולך וגובר בקריאה. בגיל 45 בממוצע אנחנו נאלצים לעזור לעין בקריאה ע"י הוספת עדשות עם מספר פלוס למשקפיים הקיימות. זה מתחיל עם תוספת של 1+ עד 1.25+ בגיל 45 ועולה בהדרגה ל 2+ בראשית שנות החמישים, ומגיע עד 3+ לקראת שנות ה-60.

אם לדוגמא המספר במשקפיים הוא 5-, אזי בגיל 45 ניאלץ להתאים משקפיים רב-מוקדיות (מולטי-פוקליות) כך שמרכז העדשה ישאר 5- וימשיך לאפשר ראייה לרחוק, ואילו החלק התחתון של העדשה יהיה 5- בתוספת 1+ כלומר: 4- וזה יהיה המספר לקריאה. כאשר לאחר מספר שנים התוספת תהיה 1.5+ החלק התחתון של העדשה יהיה 3.5-, וכן הלאה.

חשוב להבין שניתוח להסרת משקפיים בלייזר לאחר גיל 40 יתקן את הראייה לרחוק, אך לקרוב נישאר עם משקפי קריאה. אם לדוגמא המספר הוא 5- לרחוק בגיל 45, הרי שבניתוח נתקן את ה 5-, אבל נישאר עם ה 1+ לקרוב, ואז יהיה צורך במשקפי קריאה רגילות, חד מוקדיות (אותן ניתן לקנות כמשקפיים מוכנות בכל בית מרקחת). אנשים בגילאי 40 ומעלה שיש להם קוצר ראייה נמוך, כמו למשל 1.5- או 2-, מוצאים שהם יכולים לקרוא מצויין אם הם מסירים את המשקפיים. זאת מכיוון שה 1.5- שלהם מנוטרל ע"י ה 1.5+ אותו הם זקוקים לקרוב, וכך הם יכולים לקרוא ללא משקפיים. אבל אם יבוצע אצלם ניתוח להסרת משקפיים בלייזר, המצב יהיה כמו שהם עם המשקפיים, אך ללא משקפיים. כלומר: תהיה ראייה מעולה לרחוק, אך לקרוב יהיה צורך במשקפי קריאה מיד לאחר הניתוח, מכיוון שאין להם יותר את ה 1.5- שאיפשר להם לקרוא. עובדה פשוטה זאת אינה ברורה לאנשים רבים המגיעים לגילאים אלו, וחשוב להבין אותה היטב לפני החלטה על ניתוח.

אנשים רבים מעל גיל 40 פונים אל הסרת משקפיים בלייזר בגלל השינויים באקומודציה. חשוב לכן להבין את המשמעות של ניתוח להסרת משקפיים המבוצע בגילאים אלו. חשוב להבין שאם נבצע תיקון מלא של המספר לרחוק, ישארו משקפי קריאה. "משקפי קריאה" זה לא רק לקרוא ספר טוב ביום שבת בבוקר... משקפי קריאה זה גם להסתכל על המכשיר הנייד, ועל השעון, ועל המחשב. כל מה שנמצא בכל המרחב שביננו ובין המחשב הוא הטווח הקרוב.

מהו תיקון בשיטת מונו-ויז'ן (mono-vision)?

ניתן במקרים מסויימים לבצע תיקון הנקרא mono-vision :. תיקון זה כולל הסרה מלאה של כל המספר בעין הדומיננטית (שתשמש לראייה לרחוק), והשארה של מספר של 1.5- בעין הלא דומיננטית, וכך ניתן יהיה לקרוא עם העין הזאת (כי ה 1.5- ינטרל את מספרי הפלוס הדרושים לקריאה). תיקון כזה מתאים למרבית מהאנשים מעל גיל 40, אך לא לכולם, והוא תלוי ביכולת של המח לאחד את המידע השונה מכל עין וליצור תמונה אחידה. לא תמיד מרכזי הראייה במוח מסוגלים להתמודד עם ראייה שונה מכל עין.

עובדה חשובה נוספת שיש להבין על mono-vision היא שמדובר על שני מוקדים (אחד לרחוק ואחד לטווח הקריאה), אבל אין את הרצף בין שני המצבים שקיים בעין של אדם צעיר עם אקומודציה מלאה. זה אומר שטווח המחשב לא יהיה בהכרח ממוקד בתיקון בשיטת .mono-vision חשוב להבין שמדובר בפשרה אופטית. שיטה זו נותנת פתרון מסויים שהוא חלקי לאנשים מעל גיל 40 המעונינים לראות לרחוק ולקרוב ללא משקפיים, אך פתרון זה אינו מושלם, ואינו מחקה באופן מושלם את היכולת לראות בצורה ממוקדת לכל טווח במרחב הראייה שביננו לבין המחשב.

כיצד אם כן נדע אם mono-vision מתאים עבורינו?

איך נדע לפני הניתוח אם נסתדר בצורה נאותה עם המצב של ראייה שונה בכל עין? יש דרך אחת לדעת זאת, והיא ע"י סימולציה (הדמייה, ניסוי) בעזרת עדשות מגע. אנשים המסוגלים להרכיב עדשות מגע, יכולים לעשות סימולציה של מצב ה- mono-vision ע"י הרכבת עדשות מגע עם תיקון הזהה לתיקון המתוכנן בניתוח (כלומר: תיקון מלא עם עדשת המגע בעין הדומיננטית, ותיקון חלקי שמשאיר את העין במצב של 1.5- בעין השניה), וללכת עם העדשות למשך שבוע. אם לדוגמא המספר במשקפיים הוא 4.50- בכל עין, אזי בעין הדומיננטית נתקין עדשת מגע של 4.25- (זו העין שתראה לרחוק) ובעין השניה נתקין עדשת מגע של 3.00- או 2.75- (זו העין שתראה לקרוב). כדאי להתנסות עם העדשות הללו במצבים שונים כגון נהיגה, צפייה בטלויזיה, עבודה עם מחשב, קריאה וכו').

אם הסימולציה מצליחה וניתן לראות היטב לרחוק ולקרוב, ניתן יהיה לבצע את הניתוח בשיטה זאת. תיקון כזה מתאים לאנשים העובדים במשרד מול מחשב ומול לקוחות בו זמנית (כמו לדוגמא פקיד בבנק), אבל לא מתאים לאנשים העובדים מחוץ למשרד וזקוקים רב הזמן לראייה לרחוק (לדוגמא: נהגים, ספורטאים, אנשי כוחות הבטחון, עבודות שטח שונות וכו'). לכן חשוב מאוד להתייעץ עם הרופא המנתח במהלך בדיקת ההתאמה, להבין את סגנון החיים, המקצוע והרגלי הקריאה ועבודת המחשב של כל מועמד לניתוח, ובהתאם לכך להחליט את ההחלטה הטובה ביותר לכל אדם.

מוגש מטעם פרופ' אבי סלומון
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully