וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זריקות עם תוצאות לטווח הארוך - כל מה שצריך לדעת על תרופות וטיפול בהשמנת יתר

מוגש מטעם דיגיטאץ'

19.10.2021 / 13:32

השמנת יתר היא מחלה כרונית מורכבת מאוד המהווה אחד מהגורמים המובילים למחלות כרוניות נלוות ואף לתמותה - עם זאת, באמצעות שיטות מתקדמות, טיפולים ייעודיים להשמנה ותרופות שאושרו לאחרונה אפשר ואף רצוי להגיע למשקל תקין

יותר ויותר אנשים סובלים מבעיות של השמנת אשר בסופו של דבר עלולה לסכן את הבריאות שלהם, פוגעת באיכות חייהם וכן בדימוי העצמי שלהם. עם זאת, באמצעות שיטות מתקדמות, טיפולים ייעודיים להשמנה ותרופות שאושרו לאחרונה אפשר ואף רצוי להגיע למשקל התקין.

אז מהן אותן זריקות, סקסנדה, אוזמפיק וויגובי, כיצד הן פועלות ולמי זה מתאים?

אוזמפיק היא תרופה הנמצאת בשימוש ברחבי העולם החל משנת 2016 ואישורה מטעם מנהל התרופות האמריקאי נכנס לתוקפו בשנת 2017 כטיפול בחולי סוכרת טייפ 2. הגדרתה אמנם אינה טיפול בהשמנה אלא טיפול לסוכרת אך היא נמצאה כיעילה להורדה במשקל ואף תרופה בשם ויגובי, בעלת אותו חומר פעיל (סמגלוטייד) במינון גבוה יותר, אושרה לאחרונה לטיפול בהשמנה.

סקסנדה היא התרופה הוותיקה מכולן והיא מאושרת לטיפול בהשמנת יתר בארצות הברית משנת 2014 ואילו בישראל משנת 2016.

תוהים כמה כל "התענוג" הזה יעלה לכם ואיך תרופות כמו אוזמפיק, סקסנדה או ויגובי שנועדו במקור לטפל בבעיות סוכרת יועילו גם לירידה במשקל תוך זמן קצר?

לפני שתקבעו פגישת תיאום לבחירת התרופה המתאימה לצד הליך ההרזיה אולי כדאי שתקראו את המאמר שייסע גם לכם לייצר מהפך באורח החיים שלכם.

השמנת יתר. pixabay,
השמנת יתר/pixabay

איך זה עובד? כך פועלות תרופות כחלק מהליך ירידה במשקל

פעילות התרופות ראשית בהיפותלמוס (חלק במוח האחראי על הרעב), ויסות התחושה של הרעב והעלאת השובע. האטה של פעילות המזון בקיבה, הפחתת גלוקגון (הורמון) מהכבד ישירות אל שאר חלקי הגוף. (רמת סוכר בדם). הגברה של אינסולין בלבלב ובסופו של דבר התחקות ל GLP1 ( הורמון המופרש מהמעיים).

אוזמפיק או סקסנדה וההבדל ביניהם - כך תבחרו את התרופה שתתאים לתהליך ההרזיה שלכם

סקסנדה המופצת לטיפול בהשמנה הן באירופה והן בארצות הברית ניתנת אחת ליום והיא כרגע היחידה שמאושרת בישראל למטרת טיפול בהשמנה.

לעומת זאת, כאשר מדברים על אוזמפיק מדברים על תרופה הניתנת אחת לשבוע, שעיקרה בטיפולי סוכרת סוג 2 אך המחקרים כנראה לא משקרים, אוזמפיק מביאה חדשנות בעניין טיפול בהשמנת יתר ויכולה בהחלט להועיל יותר מקודמתה. המינון הנדרש בהקשר לאפקט והצלחת הטיפול באמצעות אוזמפיק עדיין איננו מאושר בישראל אלא רק בארצות הברית.

אז מה עושים אם בכל זאת רוצים לצרוך אוזמפיק? במצב הנ"ל מה שיידרש הוא טופס 29 ג' (המאפשר שימוש חריג) וכן מרשם מרופא.

איך מזריקים ותוך כמה זמן מתחילה התרופה לתת את אותותיה? השפעת התרופה ותופעות לוואי

ההזרקה מתבצעת ישירות אל אזור הבטן, הירכיים או הזרוע, מחלחלת אל מחזור הדם ומתחילה להשפיע תוך כשלושה ימים מתחילת ההליך. הן סקסנדה והן אוזמפיק מוזרקות בצורה תת עורית על ידי עט הזרקה מיוחד.

את הסקסנדה מזריקים פעם אחת ביום ואילו אוזמפיק מוזרקת אחת לשבוע. תחילה יתקבל מינון נמוך וזאת כדי למנוע תופעות לוואי העלולות לשבש את אורח החיים נוכח תופעות כמו שלשולים, גזים, בחילות ובגדול אי נוחות במערכת העיכול שמקורן בהשפעת התנועתיות של מערכת זו.

עם זאת חשוב לציין כי תופעות אלו הן זמניות מרגע שהגוף מתרגל למצב וזריקות הן תעלמנה תוך חודשים ספורים וכך גם תופעות הלוואי המצוינות.

במקרים מסוימים השימוש באוזמפיק גורם לפריחה בעור, גרד ולעיתים חום, נפיחות ואדמומיות בעור. כמו כן, ייתכן שיתרחשו מקרים נדירים של תגובות אלרגיות שמקורן נפיחות תת עורית בעפעפיים, שפתיים, באזור הרגליים והידיים, הפה ולעיתים גם בעיות נשימה.

האם ניתן לשלב ספורט?

אין מניעה לשלב פעילות גופנית במהלך השימוש ואף מומלץ בדרך כלל אך יש להתייעץ בנושא עם הרופא המטפל.

כמה יעלה לכם התענוג הזה? יחס המחירים בין ויגובי אוזמפיק וסקסנדה

אם ויגובי, אוזמפיק או סקסנדה עסקינן שהרי המשתמשים בתרופה יהיו מחויבים להמשיך ולהזריק אותה גם כשהמשקל ייעצר - זאת כדי שלא לעלות במשקל בחזרה - לכן יש לזכור כי התרופות הללו אינן פתרון קסם ויש לעשות שינויים באורחות החיים על מנת לשמר את התוצאה.

העלויות משתנות בין בתי המרקחת ובעוד סקסנדה תעלה לכם כ-300 עד 1100 ₪ בחודש ותביא, על פי מחקרים לירידה של עד 11 אחוז ממשקל הגוף בשנה ויגובי תדרוש מכם עלות חודשית של כ 1000 ₪ אבל תשיג ירידה של 18 אחוז ממשקלכם בשנה על פי מחקרים - כן כמעט פי שניים מתוצאותיה של הסקסנדה.

מאיזה גיל מותר להשתמש בתרופות?

רוב התרופות מאושרות בישראל למבוגרים מגיל 18 ומעלה ובארצות הברית חלקן אף מאושרות לגילאי 12 ומעלה.
עם זאת חשוב לציין כי אף אחת מהתרופות אינה כלולה בסל ובעידן בו עדיין לא הופנם כי השמנה זו מגיפה ימשיכו לא מעט אנשים הסובלים מהבעיה לממן את הטיפול מכיסם - הכול כדי לחיות חיים בריאים יותר.

*המידע בכתבה זו אינו בשום מקרה בגדר המלצה או עצה רפואית ו/או חוות דעת.

מוגש מטעם דיגיטאץ'
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully