וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיפול טבעי בהפרעת קשב וריכוז

מוגש מטעם דיגיטאץ'

2.10.2022 / 12:18

הפרעת קשב וריכוז יכולה לפגוע באופן משמעותי באיכות החיים וכתוצאה מכך להוביל להערכה עצמית נמוכה, תחושת חוסר מסוגלות, תסכול וקשיים חברתיים ורגשיים. לכן ישנה חשיבות רבה לטיפול בקשב וריכוז

כ-10% מהמבוגרים בישראל ו- 4-10% מהילדים סובלים מהפרעת קשב וריכוז, בנתונים אשר נמצאים במגמת עלייה. בעיית קשב וריכוז ADD היא הפרעה הנוצרת כתוצאה מחוסר איזון בפעילות של מוליכים עצביים במוח, הגורמים לקשיים ביכולת הוויסות של המוח, קבלת החלטות, סדר עדיפויות וכו, המתבטאים בחוסר קשב וקשיי ריכוז. אנשים הלוקים בבעיית קשב וריכוז ADHD סובלים גם מהיפראקטיביות ואימפולסיביות.

מהי חשיבות הטיפול הטבעי בקשב וריכוז?

הפרעת קשב וריכוז יכולה לפגוע באופן משמעותי באיכות החיים וכתוצאה מכך להוביל להערכה עצמית נמוכה, תחושת חוסר מסוגלות, תסכול וקשיים חברתיים ורגשיים. לכן ישנה חשיבות רבה לטיפול בקשב וריכוז, והטיפול הנפוץ כיום הוא טיפול תרופתי באמצעות תרופות כגון ריטלין, אטנט, קונצרטה ועוד אשר פועלות כממריצים על מערכת העצבים המרכזית ומשפרות את התקשורת בין תאי המוח. עם זאת לטיפול התרופתי בקשב וריכוז ישנם חסרונות רבים ובהם תופעות לוואי לא נעימות כגון חוסר תיאבון, פגיעה בשינה ותחושת חוסר חיוניות, אשר פעמים רבות גורמות לאנשים להפסיק את הטיפול. הורים רבים לילדים חוששים ממתן תרופה פסיכיאטרית לילד אשר "תשחק לו עם המוח" ונרתעים מהטיפול התרופתי. תרופות לקשב וריכוז אינם מטפלות בבעיות הרגשיות ובתחלואה שנילווית פעמים רבות להפרעה כגון חרדה ודיכאון. ובנוסף ישנם מצבים רבים שבהם הטיפול התרופתי כלל אינו יעיל ואנשים וילדים רבים אינם מגיבים אליו, ומחפשים טיפול טבעי בהפרעת קשב וריכוז.

בעיית קשב וריכוז. canva,
בעיית קשב וריכוז/canva

איזה טיפול טבעי בהפרעת קשב וריכוז קיים?

חשוב להבין שהטיפול הטבעי בהפרעת קשב וריכוז צריך להתייחס אל האדם כמכלול ולתת מענה למספר היבטים. בעוד שהטיפול התרופתי הוא סוג של פלסטר אשר פועל נקודתית על התסמינים של קשב וריכוז, טיפול טבעי בקשב וריכוז יכול להינתן כתוכנית מקיפה שבמסגרתה מיישמים כמה שינויים באורח החיים, לטובת איכות חיים טובה יותר:

* תזונה - הרגלי אכילה נכונים יכולים להקל על תסמיני בעיית קשב וריכוז ולשפר את התפקוד היומיומי של ילדים ומבוגרים. ראשית מומלץ להקפיד על 3 ארוחות מסודרות ביום, תוך אכילה קשובה ללא הסחות דעת. ממחקרים עולה כי תפריט מאוזן לקשב וריכוז מומלץ שיכלול חלבונים, פחמימות מורכבות, פירות וירקות, חומצות שומן, דגים ואגוזים. כדאי להימנע מסוכרים ופחמימות ריקות ולהפחית במזון מעובד, מזון מהיר ובעיקר משקאות ממותקים אשר עלולים להחמיר משמעותית תסמינים של הפרעת קשב וריכוז. למבוגרים מומלץ להגביל צריכה של אלכוהול וקפה.

* תוספי תזונה - מחקרים מעלים כי חסר באומגה 3, אבץ, ברזל ומגנזיום, יכול להשפיע לרעה על הסובלים מהפרעת קשב וריכוז ולהחמיר את התסמינים. לכן אם התפריט היומי איננו כולל ויטמינים ומינרלים נחוצים אלה, ניתן לצרוך אותם כתוספת בכמוסות.

* ספורט - ביצוע פעילות גופנית הינו קריטי לטובת שיפור תסמינים של הפרעת קשב וריכוז. מחקרים רבים הוכיחו כי פעילות ספורטיבית משפרת משמעותית את הדימוי העצמי, תחושת המסוגלות והיכולות הקוגניטיביות של ילדים עם קשב וריכוז, ותורמת גם לכישוריהם החברתיים. הקפדה על פעילות גופנית היא אחד המרכיבים החשובים ביותר בטיפול טבעי בהפרעת קשב וריכוז, גם במבוגרים ובעיקר בילדים.

* שינה - טיפול טבעי בהפרעת קשב וריכוז כולל גם התייחסות לשינה, לאור הנתונים לפיהם כמעט מחצית מהילדים עם הפרעת קשב וריכוז סובלים גם מקשיי שינה. איזון השינה כולל הקפדה על שעות שינה מסודרות בסביבה היגיינית של חדר חשוך ושקט, וללא חשיפה למסכים לפני השינה.

* צמצום חשיפה למסכים - לא רק לפני השינה... מחקרים הוכיחו כי חשיפה מוגברת למסכים היא גורם סיכון לפתח הפרעת קשב וריכוז ועלולה להחמיר בעיה קיימת, וככל שהחשיפה מתחילה בגיל צעיר יותר, כך גדל הסיכון. כחלק מטיפול טבעי בהפרעת קשב וריכוז מומלץ מאד לאפשר חשיפה מבוקרת ומדודה של מסכים, להגביל את שעות הצפייה בטלוויזיה ובטלפון הנייד ולמנוע חשיפה לפני שעות הלילה.

* נוירופידבק - נוירופידבק היא שיטת טיפול מתקדמת שבמסגרתה לומד המטופל לשלוט באזורי מוח שונים ולהשפיע על הפעילות שלהם לטווח ארוך, גם שנים לאחר הטיפול. נוירופידבק הינו חלק אפקטיבי ביותר במסגרת טיפול טבעי בהפרעת קשב וריכוז, אשר יכול להחליף את הטיפול התרופתי ולאפשר למטופל יישום שינויים אשר ילוו אותו במהלך חייו. במסגרת הטיפול צופה המטופל בסרט או בתמונות על גבי מסך, בשעה שהוא מחובר לאלקטרודות שמוצמדות לראשו וקולטות את פעילות גלי המוח. המחשב מעבד את האותות שנקלטים מהמוח והמטופל לומד כיצד לשלוט בפעילות המוחית ולשנות אותה. הטיפול בטכנולוגיית נוירופידבק איננו פולשני, לא מערב תרופות, בטיחותי ומוכח מחקרית מזה שנים רבות.

טיפול נוירופידבק בבעיית קשב וריכוז מתאפשר גם מרחוק, והמטופל יכול לבצע את האימונים גם בבית או אפילו במהלך חופשה, באמצעות מחשב וחיבור אינטרנט. צוות מטפלים של מכון א"מ עוקב אחר האימון מרחוק, ובסופו מקבל דו"ח על תוצאות האימון ורמת האפקטיביות שלו. נתונים אלה משמשים לביצוע התאמות ודיוקים בפרוטוקול הטיפול, תוך שמירה על קשר ישיר ורצף טיפולי מול האנשים.

* טיפול קבוצתי לילדים - קבוצת תמיכה לילדים עם קשב וריכוז לא נועדה לטפל בתסמיני ההפרעה, אלא לשפר את תחושות התסכול והקושי שנילווים לה. ילדים רבים סובלים מתחושת בדידות גדולה - אובייקטיבית או סובייקטיבית, ומרגישים שאף אחד אינו מבין אותם. מסגרת מכילה ותומכת של ילדים עם בעיה דומה יכולה לספק אזור נוחות בטוח אשר מאפשר לילדים לדבר על בעיותיהם, לחלוק ולהקשיב לילדים אחרים.

טיפול בקשב וריכוז במכון טיפול מקצועי

כדי לקבל טיפול מקצועי ויעיל בבעיית קשב וריכוז אשר יכול לאפשר שינוי משמעותי בחיים לאורך זמן, חשוב לפנות למכון טיפול מסודר המיומן בטיפול בבעיות קשב וריכוז. ברשותנו ניסיון רב שנים בטיפול טבעי בהפרעת קשב וריכוז, עם הצלחה מוכחת לאורך שנים גם לאחר תום הטיפול.

פניה למכון א"מ הדרך יכולה להיות הצעד הראשון שלכם בדרך לחיים חדשים, טובים ושמחים יותר.

מוגש מטעם דיגיטאץ'
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully