וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משמעויות והגדרת תפקיד של עורך דין פלילי

מוגש מטעם משרד עו"ד רוטבנרג

2.10.2022 / 12:57

לפעמים הבחירה בעורך דין הנכון היא ההבדל בין הרשאה לזיכוי. אז איך בוחרים עורך דין פלילי ומה הופך עו"ד לעו"ד פלילי טוב?

עורך דין פלילי או בקצרה עו"ד פלילי הינו עורך דין החולש על מגוון התחומים המשויכים לקלסיפיקציה הנקראת סדר הדין הפלילי. המאפיין הבולט של המשפט הפלילי בשונה מהמשפט האזרחי הוא כי התובעת היא ברוב המכריע של המקרים המדינה, והתובע במשפט הינו בא כוחה של המדינה. מאידך גיסא הסנגור במשפט הפלילי הינו עורך דין מהשורה המתמחה בסדר הדין הפלילי ומהווה כבא כוחו של הנאשם אל מול המדינה.

בסדר הדין הפלילי באופן בולט יותר נמנות עבירות רבות שיש עימן קלון, תחום הענישה וביטויה הוא רחב הרבה יותר בשל חומרת העבירות בתחום כגון עבירות שיש בהן פגיעה בנפש. עורך הדין הפלילי בבואו לייצג את הנאשם/החשוד בעבירה הפלילית מן הראוי שיהיה בר סמכא ובעל ידע החולש הן על תיק הראיות הספציפי אותו הוא מייצג מחד, ומאידך הינו בעל שליטה רחבה בחוק העונשין וסדר הדין הפלילי. עו"ד פלילי טוב הוא עורך דין אשר כלל עשרות הסעיפים לחוק העונשין במשפט הפלילי לא זרים לו והם מתווים את דרכו כבא כוחו של לקוחו.

עו”ד פלילי ניר רוטנברג. באדיבות המצולמים
עו”ד פלילי ניר רוטנברג/באדיבות המצולמים
עו”ד פלילי שגיב רוטנברג. באדיבות המצולמים
עו”ד פלילי שגיב רוטנברג/באדיבות המצולמים

כיצד ניתן למדוד האם עו"ד פלילי הוא טוב?

תחום המשפט הינו תחום הנע על קווים אפורים רבים, שכן מעצם היותו מדע שאינו מדע מדוייק טהור כמתמטיקה, גם לא התחום היותר סכמטי שבו והוא חוק העונשין שכן ישנם הרבה פנים לעבירה ולסיטואציה בה אדם ביצע עבירה, ומכאן שליכולת הפרשנות והניתוח הטקסטואלי והאישיותי מרכיב חשוב לעיתים בהצלחות הבאות לידי ביטוי בהשגה של ענישה מופחתת עבור חשוד בדבר עבירה. עורך דין פלילי טוב הוא זה היודע לרדת לעומקם של הפרשנויות ,להבין לליבו של הנאשם ואת הסיטואציה בה ביצע את העבירה, בין אם על רקע בריאותי שהינו מקל לדוגמה מצב נפשי מסויים/פסיכותי, או בין אם על רקע של הגנה עצמית גם אם היא לא בולטת במישרים לעין.

עו"ד פלילי מעמיק ירד לניואנסים הקטנים ביותר של הרצף ההיררכי של האירועים בתיק הראייתי, מה הביא למה, מהו הגורם האמיתי לביצוע העבירה. על עורך הדין הפלילי מוטלת אחריות לא קטנה הרבה מעבר לייצוג והליטיגציה בבית המשפט ובין היתר האלמנט המבדיל עורך דין פלילי טוב מזה הממוצע הינה יכולת האנליזה של עו"ד הפלילי ושל הלך הרוח והסיבה של הנאשם שדחפה אותו לביצוע העבירה.

עורך דין פלילי טוב יכול להפוך את הדברים על פיהם

ליכולת האישית של עורך הדין הפלילי ישנה משמעות כמעט מכרעת על התנהלות התיק. עו"ד פלילי אשר ישכיל לבנות תיק ראייתי בחכמה ,לקשר נכנה את הנסיבות, ולא פחות מכך יידע להציג את הראיות ואת הפרשנויות למצבו של לקוחו, יכול להיות משקל ממשי בהכרעת הדין כנגד הנאשם ובגזר הדין וחומרתו. לעיתים נראה כי יש חשיבות מכרעת ביכולת של העו"ד הפלילי ללהטט בדיבורו בת הצגת כתב ההגנה, וליכולת אנליטית גבוהה כמו גם ליכולות וורבאליות טובות יש יתרון שלא יסולא בפז אל מול הערכאות השיפוטיות שמאחוריהן יושבים שופטים בשר ודם ולא מחשבים, והכרעתם בדבר גזר הדין נסובה הרבה על בסיס היכולת ההצגתית וכן על הצגת הראיות מצידה של ההגנה.

עו"ד פלילי מנוסה יודע את כל זאת ואת החשיבות של דרך הצגת הדברים, מחד הצגת ראיות ועובדות קרות ולא מקסמי שווא, אך מאידך ירידה לקליפות משמעות רחבות של הלך הרוח, מצב נפשי, סוציו-אקונומי ומשפחתי של הנאשם ובפנים רבים ושונים שהצגתם, והצגתם הנכונה יכולה לסייע רבות בהכרעת הדין של השופטים, או בחומרת גזר הדין שיתקל.

מוגש מטעם משרד עו"ד רוטבנרג
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully