וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אשפוז בית - כל מה שצריך לדעת

מוגש מטעם צבר רפואה

23.10.2022 / 16:10

אשפוז מוסדי הוא חוויה שכיחה, בין אם בעקבות פציעה, ניתוח או מחלה. אבל מה אם הייתה דרך אחרת בה הייתם יכולים לקבל את אותו טיפול איכותי בנוחות ביתכם? כאן נכנס לתמונה אשפוז ביתי. במאמר זה נדון בכל מה שחשוב לדעת על אשפוז בבית: מהו, איך זה עובד ומדוע הוא עדיף

אשפוז ביתי כאלטרנטיבה מצוינת

אשפוז ביתי הוא מונח המתייחס לאפשרות שניתנת לחולים יציבים או לחולים שסובלים ממצבים רפואיים אקוטיים, לקבל את הטיפול הרפואי לו הם זקוקים בבית, במקום במסגרת חוץ ביתית. כמה קשה ההתמודדות עם המחלה עצמה, עם השיקום ועם הצרכים המיוחדים שיש לתת להם מענה בעקבות המצב, וכמה נפלא לדעת שיש אלטרנטיבה טובה יותר, שיכולה להועיל גם לחולה וגם למשפחתו התומכת. למזלנו, בשנים האחרונות מערכת הבריאות מעודדת יותר ויותר את האפשרות של אשפוז בית עבור חולים, שכן, התועלת המתקבלת כתוצאה מהימנעות מאשפוז במסגרות חוץ ביתית היא עצומה.

העומסים הכבדים בהם נתונות מחלקות האשפוז מובילות לצפיפות ולהיווצרות של לחצים רבים, הן מצד הצוותים הרפואיים והן מצד החולים עצמם. יתר על כן, אשפוז במסגרות חוץ ביתיות, כמו למשל בבתי חולים, עלול לעורר בקרב חולים תחושת בדידות וניתוק מכל מה שהכירו עד כה ולהפוך את השהות הממושכת בבתי החולים לטראומתית. מצב זה, עלול להפחית משמעותית את כוחותיו של אדם להלחם במחלה באופן המיטבי. כמו כן, תחושת הניתוק והניכור יכולה להשפיע על חולה עד כדי כך שהמוטיבציה שלו להחלמה עלולה ממש להיעלם.

למי מתאים אשפוז בבית?

טיפול מסוג זה מתאים לרוב למטופלים המחלימים ממחלה, מפציעה או כאלו הסובלים ממחלות כרוניות, פיסיות או נפשיות. חולי אי ספיקת לב לדוגמא, יוכלו במקרים מסוימים לקבל אישור לאשפוז ביתי. גם אנשים שעברו אירוע מוחי וכתוצאה מכך זקוקים לשיקום נוירולוגי או אנשים שעברו פציעה וזקוקים לשיקום גופני יוכלו ליהנות מאשפוז במסגרת הבית שלהם, שם יקבלו מעטפת של צוות רפואי וכן של צוות פרא רפואי כמו מרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת, פיזיותרפיסטים ועוד.

גם חולים שזקוקים לטיפול בפצעי לחץ שאינם מחלימים; חולי קורונה קשה ואנשים שמתמודדים עם מצב נפשי קשה יכולים להיות זכאים לאשפוז הביתי. ובמקרים חמורים יותר, בהם אדם מתמודד עם מחלה שאינה ברת ריפוי ונמצא בשלביה הסופיים, ניתן לקבל זכאות לטיפול הוספיס תומך בבית. יש לקחת בחשבון שגם מקרים בהם אנשים סובלים מזיהומים, כמו למשל, דלקת ריאות, דלקת בשתן וכו' תתכן זכאות לשירות, כחלופת אשפוז איכותית מאוד.

אשפוז בית. צבר רפואה,
האשפוז בבית הוא חלופה מצוינת לחולים שזקוקים לתמיכה ולטיפול רפואי אך יצאו מכלל סכנה/צבר רפואה

אשפוז ביתי גם לאנשים הנמצאים במשבר נפשי

משפחות המתמודדות עם חולי נפשי של בן משפחה יקר, והחולה עצמו, מתמודדים עם אתגרים רבים לאורך החיים. עולמם אינו יציב והוא כרוך בעצבות קשה, פחדים רבים ובמשברים שחוזרים על עצמם בתדירות משתנה לאורך החיים. עבורם, האשפוז הביתי הוא חיוני. שירות זה, מעניק תמיכה וטיפול יוצא דופן באדם המתמודד ובבני משפחתו. המטרה במקרים כאלה, היא למנוע אשפוז במסגרות חוץ ביתיות, לקצר תקופת אשפוז באם היה צורך וכן, למנוע אשפוזים חוזרים. באמצעות קבלת הטיפול הנחוץ במסגרת ביתו של האדם, ניתנת לו האפשרות לקבל את הטיפול הנחוץ לו בסביבה בטוחה ותומכת.

אשפוז בבית יכול לסייע במניעת הידרדרות נוספת במצבו של אדם ויכול לספק הזדמנות לריפוי ולהחלמה. השירות ניתן על ידי צוות של אנשי מקצוע הפועלים יחד על מנת להעריך את צרכיו של כל אדם ולבנות לו תכנית טיפול מותאמת אישית. התכנית כוללת התאמת טיפול תרופתי לצורך איזון נפשי; עבודה טיפולית עם המשפחה וכן, מיצוי זכויותיו של המטופל וחיבורו למשאבים בקהילה כמו למשל, ביטוח לאומי, סל שיקום, מרפאות קהילתיות, שירותי הרווחה ועוד. השירות ניתן על ידי רופאים, אחיות, עובדים סוציאליים ומומחים אחרים המכירים היטב את עולם בריאות הנפש. הצוות מספק תמיכה וניטור 24 שעות ביממה, ומבטיח שאנשים יקבלו את הטיפול לו הם זקוקים.

קריטריונים לקבל זכאות \ סירוב לאשפוז בית
חולים שמעוניינים להתאשפז בביתם חייבים לעמוד בקריטריונים על מנת לקבל זכאות ומימון מקופת החולים. בתור התחלה, האישור יינתן במקרים בהם מצבו של האדם מחייב אשפוז, ואם לא תינתן האפשרות לאשפוז ביתי הוא יאושפז בבית חולים. כמו כן, האשפוז יכול להתקיים במקרים בהם הבית בו מתגורר החולה מותאם לטיפול בו. כלומר, ניתן יהיה להפעיל בבית ציוד רפואי ותהיה נגישות לשירותי רפואת חירום באם יהיה בה צורך.

ישנם מקרים, בהם חולים נדרשים להתאשפז לצורך אבחון, או אחרים שנמצאים בסכנת חיים ממשית שהאשפוז בבית חולים הוא מחייב. כמו כן, חולים שהמדדים שלהם מראים שהם אינם יציבים מבחינה נשימתית; ההכרה שלהם מעורפלת; מצבם הנפשי עלול לסכן אותם או את סביבתם יצטרכו אשפוז בבית חולים. בנוסף, גם התמיכה המשפחתית מהווה קריטריון לאשפוז בבית, שכן, אנשים שזקוקים לאשפוז סביר שיזדקקו לתמיכה ולעזרה מלאה, אותה לא יוכלו לקבל בבית לבד.

יתרונות האשפוז הביתי
האשפוז בבית משמש כחלופת אשפוז מצוינת עבור חולים שזקוקים לתמיכה מסוימת ולטיפול רפואי אך יצאו מכלל סכנה. אחד היתרונות הבולטים באשפוז מסוג זה, הוא שהטיפול ניתן בסביבה מוכרת ונוחה, דבר שבהחלט יכול לשפר את מצב רוחו של החולה ובהתאם, ישפיע גם על המוטיבציה שלו להחלמה.

יתר על כן, בני המשפחה המטפלים בחולה יכולים גם הם להיתרם משמעותית. הם אינם צריכים עוד לבזבז זמן יקר בנסיעות, חיפוש חניה ושהייה במרחב מדכא. באופן טבעי, רמות הלחץ של כל בני המשפחה, כמו גם של החולה עצמו, יפחתו משמעותית בהיותם מוקפים באנשי מקצוע בסביבה נעימה ורגועה. יתרון נוסף, הוא שהסביבה הביתית מסייעת בהחלט בהפחתת הסיכון לזיהומים בשל חשיפה מצומצמת יותר לחולים אחרים.

תרומת האשפוז בבית גם על המטפלים העיקריים של החולה
טיפול בבן משפחה חולה הוא תהליך תובעני ביותר. בנוסף לאחריות לתמיכה בחולה בפן הרגש, מטפלים עיקריים הם אלו שנדרשים לרוב לספק טיפול מסביב לשעון, שעלול להיות מתיש פיזית ונפשית. זה נכון גם במקרים בהם חולה מאושפז בבית חולים, כאשר נדרש מהם להעניק תמיכה נוספת לחולה על מנת שכל צרכיו יקבלו מענה ראוי. כאשר בני המשפחה מזניחים את הצרכים שלהם, הם יכולים להגיע למצב של שחיקה, שעלולה להשפיע לרעה על בריאותם הפיזית והנפשית גם שלהם וגם של יקיריהם החולים.

ניתן בהחלט לומר כי טיפול בסביבה ביתית נוחה ובטוחה, מוביל לתוצאות טובות יותר, הן עבור החולה והן עבור בני משפחתו. זאת כיוון שגם הם עצמם נשארים בסביבה מוכרת ונעימה בה הם מרגישים נוח.

מדוע חשוב לערב את המטפלים העיקריים של החולה בתכנית הטיפול?
המטפל העיקרי של החולה, הוא אדם שאחראי לרוב על הטיפול באדם החולה בכל מסגרת בו הוא נמצא. המטפל העיקרי לרוב הוא בן משפחה, אך הוא יכול להיות גם חבר, שכן, אדם קרוב אחר או אדם שמקבל תשלום על הטיפול בחולה. במסגרת האשפוז הביתי, חשוב לערב את המטפל העיקרי ובני משפחה קרובים בתהליך הטיפולי ובהחלמה של החולה.

בני המשפחה יכולים לספק תמיכה ומעטפת יקרה מפז, שלעיתים יכולה להשפיע משמעותית על משך ההחלמה. כמו כן, הם אלו שמסייעים לרוב לחולה בביצוע פעילויות יומיומיות ומעניקים לו תמיכה נפשית. שילוב בני משפחתו של החולה בתכנית האשפוז הביתי מסייעת להבטיח שהחולה יקבל את הטיפול והתמיכה הטובים ביותר לצורך החלמתו.

מה מקבלים במסגרת אשפוז ביתי?
בעוד שהשירותים המדויקים הניתנים במסגרת אשפוז ביתי משתנים בהתאם לצרכי המטופל, השירות בדרך כלל כולל ביקורים קבועים של אחיות ואנשי מקצוע רפואיים אחרים, טיפולים פרא-רפואיים במידת הצורך, כמו גם גישה 24 שעות ביממה לשירותי בריאות טלפוניים.

טיפול מסוג זה יכול להועיל לחולים שאינם זקוקים עוד לניטור מתמיד, אך חשוב בכל זאת, שיקבלו טיפול רפואי שוטף ואינטנסיבי יותר ממה שהיו מקבלים במסגרת טיפול אמבולטורי במרפאה. כמו כן, כאמור, ישנם מקרים בהם קיימת מחלה אקוטית, ובמחשבה על מכלול השיקולים תתקבל המלצה על אשפוז ביתי כחלופה לבית החולים.

מה חשוב לבדוק לפני שמחליטים להתאשפז בבית?
כאשר אתם שוקלים לאשפז בבית אדם אהוב, יש כמה דברים שתצטרכו לקחת בחשבון. בראש ובראשונה, תצטרכו לוודא שהבית בטוח ונקי מסכנות פוטנציאליות. המשמעות היא שחשוב להסיר כל דבר בו עלול להיתקל החולה וכתוצאה מכך למעוד ולהיחבל. בנוסף, מומלץ להתקין מעקות בטיחות במידה והחולה סובל מבעיות שיווי משקל שעלולות לגרום לנפילות וכן מומלץ לנסות, במידת האפשר, לדאוג להנגשת הבית כך שיוכל לצאת ממנו ולחזור אליו בקלות המרבית.

כמו כן, חשוב לבנות מעטפת מקיפה שתכלול גם ביקורים של בני משפחה, מלבד ביקורי הצוות הרפואי. זאת על מנת למנוע מהאדם לשקוע בבדידות, וכן, על מנת לוודא שהחולה מרגיש עטוף ומוגן. תוכלו גם לחזק את הביטחון של החולה באמצעות שיחות טלפון קבועות. על ידי התחשבות בגורמים אלו, תוכלו להבטיח שהאשפוז בבית יהיה בטוח ונוח עבור יקירכם.

לסיכום, אשפוז ביתי משמש כחלופה מצוינת עבור לא מעט חולים. הטיפול בסביבה ביתית, נעימה ומוכרת יכול לעשות מהפך של ממש במוטיבציה של החולה להשתקם. כמו כן, השירות תורם רבות גם למטפלים העיקריים של החולה ולבני משפחתו, שכן גם הם זקוקים לשהייה במרחב נעים בנסיבות המורכבות של חייהם. באם אתם חושבים שאפשרות זו יכולה להתאים לכם, או לאדם קרוב אהוב, בקשו להתייעץ עם הצוות הרפואי בבית החולים ו/או עם עובדת סוציאלית שתסייע לכם בתיווך.

בברכת החלמה מהירה ובריאות איתנה!

מוגש מטעם צבר רפואה
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully