וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה שצריך לדעת לפני ואחרי ביצוע צנתור

בשיתוף שחל

22.2.2023 / 17:09

המונח צנתור מעלה שאלות רבות כמו - למה יש צורך בצנתור? איזה סוגים יש להליך הצנתור? מה הם הסיכונים סביב ההליך? כדי להפיג את הבלבול וחוסר הידע, בכתבה הבאה נענה ככל הניתן על שאלות סביב ההליך הרפואי

קודם כל - מה זה צנתור?
צנתור הוא הליך רפואי בו צינורית דקה מוחדרת אל תוך הגוף לטובת אבחון, פתיחת כלי דם צרים וחסומים. ההליך עצמו מתבצע בכלי הדם המובילים לאיברים שונים, ביניהם עורקי הרגליים, העורקים הכליליים המובילים דם ללב, או העורקים המובילים דם למוח.

מה הקשר בין טרשת עורקים לצנתור?
בין היתר, יש צורך בצנתור במקרה של טרשת עורקים - תהליך בו נוצר רובד טרשתי בדפנות כלי הדם. בשלבים מתקדמים של התהליך, כלי הדם הופכים לצרים ובמקרי קיצון אף לחסומים במלואם. טרשת העורקים עלולה להחמיר במצבים מסוימים כמו יתר כולסטרול בדם, יתר לחץ דם, סוכרת, עישון ורקע גנטי ספציפי.

צנתור לב. שחל,
במקרה בו עולה חשד למחלת לב קריטית, המטופל יוזמן לצנתור/שחל

מה קורה אם הצנתור לא נעשה בזמן?
בעקבות טרשת העורקים, ככל שכלי הדם הופכים לצרים יותר, חלה ירידה באספקת הדם ובאספקת החמצן לשריר הלב. מצב זה נקרא איסכמיה, ותסמין משמעותי שלו הוא תחושת לחץ בחזה המתגברת במצבים בהם יש צורך מתגבר בהזרמת חמצן אל הלב (כמו במאמץ גופני). כפי שכבר כתבנו, במצבים מתקדמים נוצרת חסימה מלאה של כלי דם, ולכן אספקת הדם והחמצן אל שריר הלב נעצרת. מצב זה נקרא אוטם שריר הלב (התקף לב).

אוטם בשריר הלב הינו מצב קריטי שעלול להוביל למוות בגלל סיבוכים שונים. מצב רפואי זה גורם לשריר שלא מקבל חמצן ודם, לאבד את תכונותיו כשריר ואת יכולתו לתמוך בהתכווצות הלב. כאשר אזור האוטם גדול, הלב מאבד את יכולתו להזרים מספיק דם. מצב זה נקרא אי ספיקת לב.

איך צנתור יכול לעזור לי למנוע אירועים רפואיים קריטיים?
הצנתור הוא הליך רפואי שמטרתו לטפל מבעוד מועד בטרשת (במקרה הטוב), או בשלב החריף של האוטם (במקרה הפחות טוב), כדי למנוע נזק לשריר הלב. במקרה בו עולה חשד למחלת לב קריטית, המטופל יוזמן לצנתור. תסמינים שונים שיכולים להוביל לחשד הם מקרים כמו לחץ מתמשך בחזה, אשר מתגבר במאמץ.

מבחן מאמץ, אקו לב במאמץ ומיפוי לב הן בדיקות שיכולות לעזור לאשש או לשלול את החשד.
במקרים של אוטם חריף בשריר הלב, יש לבצע צנתור דחוף במטרה לנסות ולפתוח את החסימה בכלי הדם לפני התפתחות של נמק כדי לנסות ולהחזיר את המצב לקדמותו מבחינת הנזק הלבבי.

צנתור לב. שחל,
צנתור הוא הליך רפואי בו צינורית דקה מוחדרת אל תוך הגוף לטובת אבחון, פתיחת כלי דם צרים וחסומים/שחל

מה זה צנתור לב אבחוני?
ישנם 2 סוגים של צנתור - צנתור אבחוני וצנתור טיפולי. מטרת הצנתור האבחוני היא לבדוק את כלי הדם אשר מובילים דם וחמצן אל שריר הלב, במטרה לנסות ולאתר כלי דם אשר הפכו לצרים. הבדיקה נעשית על ידי החדרת צנתר דרך עורק במפשעה או בפרק כף היד, אשר מגיע עד הלב. דרך הצנתר מזריקים חומר ניגוד אשר "צובע" את כלי הדם כך שניתן לראותם בשיקוף. הרופא המצנתר יכול להעריך את מיקום וחומרת כלי הדם הצרים, ולהחליט אם נדרש טיפול ואיזה.

מה זה צנתור לב טיפולי?
בצנתור טיפולי מוחדר צנתר אשר בקצהו בלון. הצנתר ממוקם באזור החסימה, ועל ידי ניפוח הבלון הוא יכול מאפשר הרחבה של כלי הדם בכדי לשחרר את החסימה. במרבית המקרים מחדירים גם תומכן (stent), כלומר גליל דק העשוי מרשת מתכתית אשר התפקיד שלו הוא למנוע חסימה חוזרת של דפנות העורק. ישנם סוגים רבים ושונים של תומכנים, חלקם אפילו מצופים בתרופה שיכולה למנוע חסימה חוזרת של כלי הדם לתקופה ממושכת.

כמה זמן אורך צנתור?
הצנתור עצמו אורך בין רבע שעה לשעתיים, תלוי במספר כלי הדם החסומים, בחומרת המצב ובמיקום החסימות. בדרך כלל אפשר לשחרר את המטופל לאחר השגחה של מספר שעות מתום הצנתור.

יש עוד סוגים של צנתורים?
מעבר לצנתור לב אבחוני וצנתור לב טיפולי, קיימים צנתורים נוספים שמטרתם שונה: למשל, צנתור המבוצע במעבדה אלקטרופיסיולוגית. מטרת צנתור מסוג זה היא לזהות מוקדים בלב אשר משבשים את פעולת הלב, בגלל פעילות חשמלית חריגה הגורמת להפרעות קצב. סוג נוסף הוא צנתור שמבוצע במטרה להחליף ניתוח לתיקון אנטומי בלב (כמו סגירת חורים במחיצת הלב או החלפת מסתם).

איזה סיכונים וסיבוכים אפשריים עלולים להופיע לאחר צנתור לב?
צנתור לב הוא בדרך כלל הליך בעל סיכון נמוך יחסית להליכים רפואיים לבביים אחרים. עם זאת, כמו בכל הליך רפואי, צנתור הוא לא הליך נטול סיכונים, ועל כן במקרים חריגים עלולים להיות סיבוכים כמו: הפרעות קצב, זיהומים, דימומים, נזק כלייתי בגלל חומר הניגוד ואלרגיה לחומר הניגוד. חשוב לזכור, הסיבוכים למיניהם נדירים ובדרך כלל אפשר לטפל בהם בצורה יעילה.

האם יש צורך במעקב לאחר ביצוע צנתור?
צנתור הוא אירוע נקודתי שפותר בעיה נקודתית, אבל הוא לא עוצר את התהליך הטרשתי. בנוסף, כ-60% מהתקפי הלב הם אירועים חוזרים. ולכן, לאחר הצנתור חשוב מאוד לאזן את גורמי הסיכון ולדאוג למעקב רפואי צמוד.

מתוך כך, השירות של שחל, אשר מאפשר אבחון מרחוק באמצעות טכנולוגיה חדשנית, מומלץ לחולי לב ולמטופלים שעברו צנתור, כדי להמשיך לחיות בלב ובראש שקטים. השירות מאפשר להגדיל בצורה ניכרת את הסיכוי לאבחון מוקדם, ומכך הוא מאפשר גם למזער את הנזק לאחר אירוע לב או התקף לב. השירות פעיל 24/7, 365 ימים בשנה ומאפשר למטופליו קשר למוקד מקצועי המאויש על ידי רופאים ורופאות. הקשר עם המוקד כולל העברת שידור א.ק.ג אל הצוות הרפואי, בכל זמן ומכל מקום בעולם.

המוקד הרפואי של שחל. שחל,
המוקד הרפואי של שחל/שחל

מה קורה אם אני מנוי שחל ואני נזקק לטיפול רפואי?

הצוות הרפואי של שחל זמין לכם בכל זמן לייעוץ, אבחון וטיפול במקרי חירום. האבחון מרחוק של המוקד הרפואי מאפשר לצוות להתבסס על התיק הרפואי שלכם, יחד עם נתונים של בדיקות בזמן אמת. כך שתוכלו לשדר אליו תוצאות של בדיקת א.ק.ג ביתית והרופאים של שחל יוכלו להשוות את הנתונים לתרשימי א.ק.ג קודמים. מתוך כ המידע צוות המוקד יכול לספק לכם מענה רפואי מלא, ובכ-90% מהמקרים אף ללא צורך בהזנקת ניידת.

עם זאת, במידת הצורך יש באפשרותו של המוקד הרפואי של שחל להזניק ניידת מאובזרת ומאוישת ברופא ובפרמדיק מקצועיים לבית המטופל. במצב של סכנת חיים, כל דקה קובעת! חשוב לדעת, זמן התגובה עד לקבלת טיפול מקצועי של מנויי שחל קצר בלמעלה משעתיים יחסית לכלל האוכלוסייה. מנוי שחל מאפשר לכם לחיות בלב שקט, ולדעת שיש מי ששומר עליכם.

בשיתוף שחל
  • עוד באותו נושא:
  • צנתור
  • לב
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully