וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי פנוי לפינוי-הדירה?

בשיתוף weshow

10.5.2023 / 14:11

שי שטיקגולד מתמחה בפינוי דירות עמוסות ו/או מזוהמות של אגרנים כפייתיים, של אנשים בודדים, של צעירים שחוו טראוומה מסוגים שונים ועוסק בזה יותר מעשרים שנה, במסירות ובאהבה

שי שטיקגולד מתמחה בפינוי דירות עמוסות ו/או מזוהמות של אגרנים כפייתיים, של אנשים בודדים, של צעירים שחוו טראוומה מסוגים שונים ועוסק בזה יותר מעשרים שנה/צילום: רועי בר

פינוי דירות, מסתבר, נדרש לא רק במצב של מעבר דירה או שיפוץ דירה. יש אנשים שסובלים מאגרנות כפייתית, הם אוספים אל הבית שלהם בלי סוף חפצים, רובם חסרי כל תועלת וללא צורך פונקציונאלי אמיתי, הם מעמיסים חפצים בכל חדרי הבית, עד לרמה שהכניסה הביתה/לחדרים חסומה וקשה לגישה, עד לרמה שהבית מלא ריחות לא נעימים, יתושים וג'וקים, יכול אפילו לשרוץ חולדות, מאבד כל מראה של בית נורמטיבי ומהווה ממש מפגע תברואתי. מקרים מהסוג הזה מצריכים פינוי דירה בשיטה ייחודית.

פינוי דירות במצבים מהסוג הזה מצריך מיומנות מיוחדת, ציוד מיוחד ויכולת פיזית ונפשית מותאמת. מעט מאוד בעלי מקצוע מתחומי הניקיון וההובלות מיומנים בזה. אחד מהאנשים שמתמחים בפינוי דירות של אגרנים כפייתיים, אנשים שחוו טראומה, דירות עמוסות במיוחד, מוזנחות, מזוהמות ו/או מלוכלכות באופן חריג, הוא שי שטיקגולד, שמתמחה בתחום למעלה מ-25 שנה. מהעדויות שלו על 'מקרים' שבהם טיפל לאורך השנים מבינים כמה חשוב להביא לידיעת הציבור שיש שירות כזה לאנשים שחיים עם ה'תופעה' הזו בתוך הבית הפרטי שלהם - שירות פינוי וניקוי דירות, שניתן באהבה עם המון אמפתיה והבנה, מתוך רגישות והומניות אמיתית, שהמילים 'ישראל היפה' יכולות לתאר אותו הכי במדויק.

פינוי דירות עמוסות ו/או מזוהמות. שי שטיקגולד פינוי דירה,
פינוי דירות עמוסות ו/או מזוהמות/שי שטיקגולד פינוי דירה

מחלקות הרווחה ועובדות סוציאליות - חלק מצוותי הסיוע
שי מספר: "אני עובד במשך שנים עם מחלקות הרווחה בעיריות השונות וגם כמובן עם אנשים פרטיים, עם משפחות של אנשים שחלקם הגדול סובל מאגרנות כפייתית, חלקם חיים בתוך דירות שאינן ראויות למגורים, יש כאלה שמגדלים 20 חתולים בבית ולא ניקוי חצי שנה (או שלוש שנים) את הצואה שהחתולים השאירו, יש כאלה שאוספים עיתונים ישנים שהגובה שלהם מגיע עד לתקרה, יש שאוספים בקבוקים ישנים, שקיות בלי סוף, יש הכל בכל מכל. פינוי דירה של אדם שסובל מבעיה כזו הוא לא מהלך סטנדרטי. האגרנים קשורים לחפצים שלהם עמוקות, באופן חריג. אין להם יכולת רגשית להיפרד מחפצים. הם מרגישים שהחפץ הוא כמו עוד איבר בגוף שלהם. הרבה פעמים הם מתנגדים לתהליך ולא מסכימים בכלל שננקה להם את הדירה או שנפנה ממנה חפצים, ובטח שלא נרוקן את הדירה בתהליך סטנדרטי. נדרשת כאן עבודה עם המון הבנה פסיכולוגית, המון סבלנות ו'הכלה'. רובם אנשים בודדים מאוד, רובם עברו טראומות, זה הרבה פעמים מגיע עם קשיים חברתיים".

עצם הכניסה של אדם זר לדירה של אגרן כפייתי מהווה משימה בפני עצמה...
"ברור. הרבה פעמים הם בכלל לא מוכנים שניכנס לדירה, למרות שתמיד זה מתואם מראש ושתמיד יש פגישת היכרות אישית לפני מועד פינוי הדירה בפועל. יש מקרים שבהם בן-משפחה (של האגרן הכפייתי) מזמין אותנו, וכשאני מגיע עם כל הצוות שלי, כולל מנוף, משאית, אנשי ניקיון - בעל הדירה (האגרן כלומר) מתנגד שנתחיל לפנות/לנקות ואז אני מוצא את עצמי בתוך 'סצינה', חייב לגייס כוחות נפש וגישה מקצועית מתאימה ולהתמודד בצורה חיובית עם מה שקורה בשטח. אני חייב להפגין הזדהות ולהיות ממושמע מול ההוראות של הלקוח (האגרן) לגבי החפצים שלו, ברוב המקרים אני מצליח להתמודד ולהביא אותו לידי שיתוף פעולה. לפעמים מעורבות בתהליך גם עובדות סוציאליות".

פינוי דירות עמוסות ו/או מזוהמות. שי שטיקגולד פינוי דירה,
פינוי דירות עמוסות ו/או מזוהמות/שי שטיקגולד פינוי דירה

כלומר, מדובר בתהליך הדרגתי של בניית אמון מול הלקוח?
"ברור. חשוב לי מאוד להכיר את הלקוח לפני התהליך, להבין את מצבו, לדעת איפה הבעיה ועד כמה היא עמוקה אצלו: מאיזה חפצים הוא בשום אופן לא מוכן להיפרד, באיזה חפצים הוא מרשה לנו לגעת. תיאום ציפיות זה תהליך-חובה בעבודה שלי. הרבה פעמים אנחנו מצליחים לעשות את העבודה יחד עם האגרן הכפייתי: מגיעים אליו הביתה, מקבלים ממנו מראש הנחיות לגבי כל חפץ וחפץ, איך לגעת בו, לאן להזיז אותו, ממיינים ביחד מה להשאיר, מה לזרוק. גם אם זה אומר שאסור לגעת באיזו בובה קרועה ומסריחה, או במחברות מצהיבות מכיתה אלף של בנאדם בן שישים, גם אם זה מצריך הרבה זמן: פינוי הדירה מבוצע בהדרגה. צריך להכין את הדירה לפינוי, אחרי זה לניקוי יסודי, ובסוף התהליך להביא את הבית ממצב של מזבלה למצב של בית אמיתי, להחזיר אליו את החפצים הביתה, כך שיאפשרו ללקוח איכות חיים ויאפשרו לו להתנהל בתוך סביבת מגורים נורמטיבית ובריאה".

צריך המון סבלנות בטח. הרי כשאנשי מקצוע עושים הובלה/פינוי דירה הם רוצים להגיע, לפנות, לנקות, ויאללה, ''שלום על ישראל" במקרים שאתה מטפל זה לא 'באים-הולכים'

"אני מתמחה בפינוי דירות של מקרים מיוחדים. אני לא 'מוביל דירות' ולא חברת ניקיון רגילה. הצוות שלי מיומן בסוג כזה של שירות ובעבודה מול (ועם) סוג כזה של לקוחות. יש לי גישה סבלנית כלפי אנשים שסובלים מאגרנות. השקעתי בלהבין את ה'תופעה' הזו, למדתי את המאפיינים שלה, את דרכי ההתמודדות איתה, השקעתי בזה את כל הנשמה. אני מרגיש שיש בזה גם סוג של שליחות חברתית ועזרה אמיתית לקהילה. אתן לך דוגמא: היתה לנו לקוחה שעברה מקרה אונס, היא לא נתנה לאף אחד להיכנס לדירה שלה, הדירה היתה בכאוס אמיתי, היא עצמה לא החליפה בגדים בצורה מסודרת.

לשמחתי, מצאתי את הדרך ליצור בינינו אמון, להגיע ללב שלה, הצלחנו לנקות את הדירה שלה, להחזיר אותה למצב נורמאלי. לימים היא הודתה לי ואמרה לי 'שינית לי את החיים, הצלת אותי', וגם סיפרה לי שהיא מצאה עבודה ושהצליחה לבנות לעצמה שגרת חיים חדשה. היה לי מקרה של אמא שאיבדה את הבן בתאונת דרכים ולא יכלה לפנות את החדר שלו, אמא אחרת שהבן נהרג בצבא והיתה בדיכאון קשה, לא יצאה מהבית, הבית היה מוזנח, עמוס חפצים. הגענו אליהן, עזרנו להן, היינו איתן בתהליך, הכל נעשה מתוך הבנה ותמיכה. עזרנו להן לקבל איכות חיים טובה יותר בבית שלהן, שהפך ממקום מוזנח וקשה של טראומה למקום של חיים נורמטיביים ככל שניתן".

זה בטח סיפוק עצום - לאפשר לבנאדם לחזור לסביבת חיים תקינה. זה ממש משנה חיים. יש לקוחות שאתה נשאר איתם בקשר?
"מבחינתי ברגע שהצלחתי לספק ללקוח איכות חיים טובה יותר בנכס הקיים, עשיתי את שלי. כמובן שיש קליינטים חוזרים. אני יכול לפנות דירה ולהביא אותה למצב מעולה ותוך כמה חודשים שוב אותו הלקוח צריך את השירות שלי, כי בינתיים הוא שוב הספיק לאגור כמויות מטורפות של חפצים. במקרים החוזרים הם כבר סומכים עליי, כבר יש אמון ולרוב כבר אין התנגדות לביצוע משימת הפינוי". חשוב לציין שהרבה אנשים שסובלים מאגרנות כפייתית מתביישים לפנות לעזרה לפינוי הדירה/לניקוי הדירה. חשוב לי לומר להם שאין סיבה להתבייש לבקש/לקבל עזרה, שאני כאן בשבילם, שיש מי שישמח לעזור להם".

פינוי דירות עמוסות ו/או מזוהמות. שי שטיקגולד פינוי דירה,
פינוי דירות עמוסות ו/או מזוהמות/שי שטיקגולד פינוי דירה

ספר על מקרה מיוחד שבו כן היתה התנגדות לפינוי/לניקוי הדירה
"באופן כללי, היה מקרה שתיאמנו הגעה מראש, כמובן אחרי שיחת היכרות וסיכום מראש לגבי תהליך הפינוי, אבל כשהגעתי עם חמישה עובדים (אורזים, סבלים, אנשי ניקיון) עם מנוף ששכרתי מראש ועם שתי משאיות שחיכו לי למטה, פתאום הלקוחה התחרטה וסרבה להתחיל בתהליך. כמובן שזה לא נעים להיות בסיטואציה כזו, אבל זה מסוג הדברים שקורים מול קהל כזה. יש מקרים שאני מצליח להתמודד איתם ולהביא את הלקוח/ה להסכמה מחודשת לפעול, ויש מקרים שאין ברירה ושהתהליך יבוטל. אני מעדכן בהגינות שאת התשלום אני מקבל מראש, בעיקר לאור המקרים האלו של 'נסיגה לאחור'. מדובר כאן בצוותי עבודה ובציוד שעלותם משמעותית, ולכן יש כאן לפעמים גם מה שנקרא 'סיכון מחושב'. זה לא פינוי דירה רגיל".

יש מקרים, אחרי מלאכת הפינוי והניקיון, של קושי בהשבת החפצים לדירה המסודרת?
"היו דירות שרוקנתי מהן חמש משאיות של זבל, כולל חפצים ש'אדם מהיישוב' לא היה חולם לשמור, ושברגע האמת, אחרי הניקיון, כשהיה צריך להחזיר את החפצים לדירה, פתאום היתה כמות חפצים פחותה ביותר מחצי מול הכמות שפינינו מהדירה. גם במקרים האלה פעלנו ברגישות הנדרשת. צריך לדעת שגם החזרת החפצים התקינים היא סוג של 'טקס' בעיני הלקוח (האגרן הכפייתי) ושגם השלב הזה חייב להתנהל מתוך שותפות, סבלנות והבנה הדדית".

אתה היום מעביר סדנאות בנושא לצוותים מקצועיים של עיריות
"צברתי כל כך הרבה ידע וניסיון בעבודה בתחום של פינוי בתים, עד כדי כך שאני עצמי היום מעביר סדנאות לאנשי מקצוע שונים לגבי התמודדות עם מצבים כאלה. פסיכולוגים, עובדים סוציאליים (ואחרים) נתרמים מהידע שלי ומקבלים כלים לטיפול ב'מקרים' מהסוג הזה, יש לי מצגת מסודרת, ממש מערך-הדרכה. זה חלק מהשליחות שאני רואה במקצוע הזה. פינוי דירה בתחום הספציפי שבו אני מתמחה דורש הבנה לעומק".

אתה נותן את השירות הזה בכל רחבי הארץ?
"אני מגיע לכל בית שצריך אותי. רוב העבודה היא במרכז הארץ, אבל אני מגיע לכל מקום".



אתר הבית של שי >>>
'פינוי בתים' בפייסבוק >>>

הכתבה בוצעה ע"י חברת weshow
עמוד האינסטגרם weshow | עמוד הטיקטוק של weshow

בשיתוף weshow
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully