וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדור לדור: כך תבצעו העברה בין דורית לעסק המשפחתי

בשיתוף אימפקט

28.3.2024 / 14:30

90% מהעסקים הקטנים והבינוניים הם בבעלות משפחתית, אך כיצד מעבירים את המושכות לדור הבא? עו"ד יוחנן דוניץ, מומחה בדיני ירושה והעברה בין דורית, על האמנה שהכי חשובה לעסקים המשפחתיים

מדור לדור: כך תבצעו העברה בינדורית לעסק המשפחתי ע"פ עו"ד יוחנן דוניץ/וואלה! + בשיתו, אימפקט

הסטטיסטיקה מראה שמבין העסקים הקטנים והבינוניים כ-90% הם משפחתיים, כאשר אנחנו מדברים למשל על משרדי עורכי דין, פיצרייה השכונתית, דוכני פלאפל, מוסכים ועוד. כיצד שומרים על העסק המשפחתי ועל יחסים תקינים בין כל בני המשפחה כשמעבירים את המושכות לדור הבא ומהי "אמנה משפחתית"?

לדברי עו"ד יוחנן דוניץ, מומחה בדיני ירושה והעברה בין דורית, הדבר הכי חשוב שעל עסקים משפחתיים לעשות זה לחתום על "אמנה משפחתית".

לאמנה זו מטרה אחת ברורה והיא לדאוג שהעסק המשפחתי יפעל בהתאם לערכים ולהסכמות המשפחתיות. למעשה, זהו מנגנון המשמר את הערכים שעליהם הוקם ועליו מושתת העסק, התרבות הארגונית שלו. כן, הדבר תקף גם על פיצרייה קטנה, וזאת על מנת לשמר את הרוח של מייסדיה ולוודא שסט הערכים שלפיהם היא פועלת אינו נפגע במעבר בין הדורות.

כמי שמלווה עסקים רבים בשלבי העברה מדור לדור, מצביע עו"ד יוחנן דוניץ על סטטיסטיקה עגומה של עסקים שלא ביצעו נכון את השינוי וכשלו בהמשך הדרך.

לדבריו, מבלי לחתום על אמנה משפחתית, ומבלי לבצע תוכנית העברה סדורה, על ידי אנשי מקצוע המתמחים בכך, הצפי הוא לכישלון. למעשה, קיימים כ-70 אחוזי כישלון בהעברה בין דורית מדור ראשון לדור השני והאחוזים אף עגומים יותר כאשר מדובר על המעבר לדור השלישי.

אז מהו המתכון הנכון להצלחה?
לפי עו"ד דוניץ, ראשית בטיב ההכנה ובמועד ההכנה. יש מי שמייעדים ומכינים את הדור הבא עוד מינקות ומנגד, ניתן להכשיר את המנהלים העתידיים מרגע המחשבה על פרישה. כך או כך, הדרך הנכונה היא לפנות לאנשי המקצוע. יש אנשי מקצוע רבים שלוקחים חלק באותו מעבר בין דורי וחשוב שהם יובילו את הדרך.

לאתר משרד עורכי הדין דוניץ ושות' לחץ כאן

בשיתוף אימפקט
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully