וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה המדינה לא רוצה משקיעי נדל"ן מחו"ל?

בשיתוף אימפקט

31.3.2024 / 11:45

רשות המסים שינתה לאחרונה את מדיניותה ביחס ליורשי דירת מגורים אשר אינם בגדר "תושבי ישראל". עו"ד רועי עזרא, מומחה למיסוי מקרקעין, מתאר כיצד מאותת המדינה לציבור המשקיעים מחו"ל כי איננה מעוניינת בהשקעתם

למה המדינה לא רוצה משקיעי נדל"ן מחו"ל?/צו השעה, בשיתוף אימפקט

רשות המסים שינתה לאחרונה את מדיניותה ביחס ליורשי דירת מגורים אשר אינם בגדר "תושבי ישראל". מהלך שמצטרף למגמה הולכת ומתרחבת מטעם המדינה לחסום את כניסתם של משקיעי נדל"ן לישראל או להקשות עליהם.

עו"ד רועי עזרא, המתמחה במיסוי מקרקעין, אומר כי השינוי שנכנס כעת עוסק בפטור ממס שבח. לקבלת הפטור יש כמה תנאים, בעת שהנכס עובר מהמוריש ליורשים.

תנאי מקדמי לאותו מוריש, הוא שזו צריכה להיות דירתו היחידה בעת פטירתו ובעת הירושה. תנאי נוסף הוא שהמוריש חייב להיות תושב ישראל במועד פטירתו. לכך מצטרף תנאי שלישי והוא האם במידה והמוריש היה מוכר את דירת המגורים במועד פטירתו הוא היה זכאי לפטור ממס שבח?

לדבריו, כעת, במידה ואחד היורשים גר בחו"ל, והשני בישראל, אז התושב הישראלי אכן יזכה לפטור ממס שבח בגלל שיש לו תושבות, אפילו אם אין מדובר בדירתו היחידה.

לגבי מחצית הנכס שירש תושב החוץ, מעצם היותו תושב חוץ, החל מנובמבר 2022, הוא לא זכאי לקבל את הפטור לעמדת רשות המסים. לצד זאת, מדגיש עו"ד עזרא, הוא יוכל לקבל את הפטור ממס שבח במידה ואין לו דירות מגורים נוספות בישראל או בחו"ל, במדינת התושבות שלו. זאת, לפי פטור לדירה יחידה.

האם מדינת ישראל מרחיקה משקיעים מחו"ל? לדברי עו"ד עזרא מדובר בנקודה כואבת, שכן ניכר כי המדינה אינה מעוניינת באותם משקיעים כבעלי נכסים.

המגמה הזו באה לידי ביטוי במספר הצעות חקיקה שטרם עברו לשלול הטבות מס של תושבי חוץ. למשל, יש מסלול של השכרת דירות ומי שמשכיר מעל סכום מסוים משלם מס. את ההטבה הזו רצו לשלול לתושבי החוץ. נראה שמטרת המדינה היא לגרום לאותם משקיעים לנהל במדינת התושבות שלהם את עסקי המקרקעין שלהם.

שוק הנדל"ן בנוי רבדים משכבות אוכלוסייה שונות, בהן אוכלוסיית תושבי החוץ שמחזיקה בנתח גדול, בפרט של דירות יוקרה שערכן נאמד בכמה עשרות מיליוני שקלים. עסקאות נדלן של תושבי חוץ מזרימות את המשק.

לפי עו"ד עזרא, המגמה היא, לפי התיקונים האחרונים, היא של החמרה והקשחת התנאים. עד שהחקיקה לא תעבור אז זה לא יקרה אבל נצטרך לחכות.

לאתר האינטרנט של עו"ד רועי עזרא

בשיתוף אימפקט
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully