וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה האחריות של מפקד בזמן מלחמה?

בשיתוף אימפקט

2.4.2024 / 9:55

במהלך התמרון הקרקעי בעזה החליט מפקד אוגדה 99, ברק חירם, לירות פגז לעבר מבנה בו שהו מחבלים וננזף. עו"ד אילן כץ, מומחה לדין הצבאי, על המשמעות וההשלכות של המעשה ומהו גבול שיקול הדעת

מה האחריות של מפקד בזמן מלחמה?/וואלה פלוס בשיתוף אימפקט

במהלך התמרון הקרקע בעזה החליט מפקד אוגדה 99, ברק חירם, לירות פגז לעבר מבנה בו שהו מחבלים. הרמטכ"ל הורה לנזוף בו מכיוון שהוא ביצע את הירי ללא שביקש אישור ממפקד הפיקוד. מה המשמעות ומהן ההשלכות של המעשה שביצע חירם.

לדברי עו"ד אילן כץ, מי ששימש בעבר כסגן הפרקליט הצבאי וכיום מומחה לדין הצבאי, במקרה של חירם הוא אינו מבין מדוע ניתנה כלל נזיפה.

לעמדתו, ככל ולוחמים ומפקדים נמצאים במקום בו שוהים מחבלים ונשקפת סכנה לחייהם, אין צורך לעצור את המבצע ולהמתין לאישורים, גם לא מאלוף הפיקוד. לשיטתו, בשל הלחץ מפני המשפט הבינלאומי המתנהל בעניינה של ישראל, ניתנות הוראות שאין בהן צורך.

עוד מוסיף עו"ד כץ, כי הלחץ מפני הדיונים בבית הדין בהאג, רובץ כעננה שחורה מעל לראשם של המפקדים, ומשכך גם הפרקליטה הצבאית שגרה אגרת המזהירה חיילים ומפקדים מפני פעילות הגובלת בפלילים. לעמדתו של עו"ד כץ, העובדה שמתפרסמת הנזיפה בעניינו של חירם במהלך הלחימה נותנת תחמושת לכל אויבי מדינת ישראל, בארץ ומחוצה לה.

כאשר יש בצבא קציני בכירים שלא מתיישרים לפי הקונספציה אלא מגישים גישה התקפית, כך לעמדת עו"ד כץ, קידומם נעצר בדרגת תת אלוף.

הוראות פתיחה באש במרבית המקרים הן ברורות, אך יש תחום אפור, התחום המבצעי, שעלול לייצר חילוקי דעות וטענות לטעות בשיקול הדעת. לצד זאת, אומר עו"ד כץ, כי זמן בו הלוחמים נמצאים בסערת הקרב על כל המתחים והחששות, במקרים אלו אם נהרגו חפים מפשע, אין מקום לפעול בעניין.

עו"ד אילן כ"ץ, בעל ניסיון משפטי של כארבעים שנה. שירת בצה"ל ובשירות הציבורי בתפקידים בכירים.בשירות הצבאי שימש בין היתר פרקליט פיקוד הדרום וזרוע היבשה, נשיא בתי המשפט הצבאיים באיו"ש וסגן הפרקליט הצבאי הראשי בדרגת אל"מ. לאחר שחרורו מצה"ל, שימש בתפקיד מנכ"ל לשכת עורכי הדין ויועץ משפטי ראשי של המוסד לביטוח לאומי ואב בית דין למשמעת בלשכת עורכי הדין.
החל משנת 2007 משמש כסניגור בתיקים פליליים וצבאיים.עו"ד אילן כ"ץ מתמחה במשפט בינלאומי פומבי, משפט פלילי ומשפט צבאי על כל הרבדים.

לאתר האינטרנט של עורך הדין אילן כץ לחצו כאן

בשיתוף אימפקט
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully