וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענף הבנייה במשבר שטרם ידענו, איך זה הולך להשפיע עלינו?

ניתי פיתוח ובניה בע"מ בשיתוף Smart

4.4.2024 / 17:12

את המחסור בידיים עובדות בענף הבניה אנחנו מרגישים בחצי שנה האחרונה בכל רחבי הארץ, פרויקטים שנקלעו לקשיים ואיום של סגירת חברות באופק.

המצב הנוכחי של ענף הבנייה הוא לא נורת אזהרה הוא זרקור הדורש תשומת לב מהירה כדי למנוע נזק לטווח ארוך לשוק הדיור ולכלכלה הישראלית. בואו נדבר על זה, כל עוד אין פועלים זמינים הענף לא קרוב להתאוששות. קבלנים ויזמים מתחילים ליפול ומכאן זה כמובן ישפיע על מחירי הדיור שגם ככה מאמירים בשנים האחרונות.

המדינה צריכה לקחת אחריות ולהבין שמדובר בבעיה ברמת מדינה ולא ברמת יזם או קבלן. עוד כשרק זיהו שמתחילה להיווצר בעיה, כשעדיין לא ידעו לומר באיזה סדר גודל של בעיה מדובר, דיברו על הבאת 10,000 פועלים לפחות. כאשר בפועל הביאו בקושי 1,100. ההסכמים הממשלתיים להבאת פועלים מחו"ל מסורבלים. אף אחד מהם לא מספק מענה אמיתי למחסור הגדול ואין תוכנית ברורה להשלמת המחסור בעובדים. האפיקים היחידים שנראים רלוונטיים הם גיוס עובדים ישראלים שלא ששים לעבוד בבנייה, עובדים שבועיים־שלושה, הכי הרבה שלושה חודשים ואז טסים לדרום אמריקה. זה פלסתר, זה לא פתרון קבע.

חברת ניתי פיתוח ובנייה בע"מ בבעלותו של שמוליק גזית, מבוססת על מערך כוח אדם מסין כבר למעלה מ-12 שנים. מפתיע לגלות שהעובדים הסינים של שמוליק, מסיימים את ויזת העבודה שלהם לאחר כ-5 שנים ואז דואגים להביא את דור ההמשך לעבוד בישראל, זאת לאור העובדה שהעובדים הסינים ידועים בכך שהם לא מחזיקים לאורך זמן במקום אחד והיום יותר מתמיד הפכו למצרך הכי מבוקש בענף הבניה.

שמוליק גזית, בעלים של חברת ניתי פיתוח ובנייה בע"מ. ענת לקיו עלית ביוטי,
שמוליק גזית, בעלים של חברת ניתי פיתוח ובנייה בע"מ/ענת לקיו עלית ביוטי

אז נכון יש את מבקשי המקלט והמהגרים הלא־חוקיים, במיוחד ממדינות אפריקה שכן ניסו להצטרף לענף הבנייה. לפי נתוני רשות ההגירה והאוכלוסין השוהים הלא חוקיים הם 75% מאריתראה, 14% מסודן, 9% משאר מדינות אפריקה ו-2% משאר מדינות העולם. מדובר בכ- 23,000 איש. הם עובדים בשורה של מקצועות, כמו סיעוד, ניקיון, עבודות מטבח וחקלאות ששם אין צורך במיומנויות מיוחדות. היה בעבר ניסיון לקלוט עובדים אריתראים, אבל הם לא יודעים את העבודה, וההכשרה לוקחת זמן.

שמוליק גזית מניתי פיתוח ובנייה בע"מ השכיל להבין כבר לפני שנים שכוח העבודה הסיני הוא תחליף ראוי ביותר לעובדים הפלסטינים. הוא השכיל להכשיר אותם, לדאוג להם ולשמר אותם. הוא הבין שמדובר בתרנגולת המטילה ביצי זהב, נהג וטיפח אותה בהתאם.

שמוליק גזית, בעלים של חברת ניתי פיתוח ובנייה בע"מ. ענת לקיו עלית ביוטי,
"המדינה צריכה לקבל החלטה, כי המצב הזה הולך להמשך בשנתיים־שלוש הקרובות". שמוליק גזית/ענת לקיו עלית ביוטי

תחום הבנייה מאוד דינמי. העבודה יכולה להשתנות מיום ליום, זה ענף שמוביל מבחינת תאונות עבודה וזו עבודה פיזית בחוץ במשך שעות רבות. מצד אחד יש דיבורים על החובה להכניס פועלים פלסטינים. מצד שני, יש הרבה קולות שחוששים בשל סיבות ביטחוניות.

ביקשנו משמוליק גזית בעלים ומנכ"ל ניתי פיתוח ובנייה בע"מ, לתת לנו תחזית על מצבו של ענף הבנייה, "המדינה צריכה לקבל החלטה, כי המצב הזה הולך להמשך בשנתיים־שלוש הקרובות.
אם ההחלטה היא שלא ייכנסו יותר עובדים פלסטינים — שיגידו, ואז הציבור יידע וייערך. אם יביאו עובדים במסגרת פרטית בין חברות כוח אדם ישראליות לחברות מארץ המוצא, יש כאן חשש לסחר בבני אדם ואין סיכוי שמשרד המשפטים יאשר דבר כזה.


אני לא רוצה לנקוט עמדה, אבל יש כאן עניין מאוד משמעותי והמדינה חייבת לחרוץ מה כן. כמו בתקופת הקורונה או עכשיו במלחמה שנכפתה עלינו, תמיד יש את המפסידים הגדולים והמרוויחים הגדולים. אני מודה כל יום על ההזדמנות שנפלה בחלקי להיות בורג מרכזי במערכת הבנייה בישראל. בשוטף אנחנו עובדים עם חברות גדולות כמו אלקטרה ותדהר, אבל בגלל הצורך שנוצר והעדר עובדים פיתחנו לאחרונה נישה חדשה של עבודה גם עם בתים פרטיים, עם לקוחות פרטיים ובפריסה ארצית.

ניתי פיתוח ובניה בע"מ-
כתובת מיל office@nitayb.com
טלפון 0528558448

ניתי פיתוח ובניה בע"מ בשיתוף Smart
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully