וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי מדובר בהתעמרות בעבודה ומתי זו בכיינות?

בשיתוף אימפקט

7.4.2024 / 11:33

האם כל צעקה של הבוס היא התנכלות והאם הערות של עובדים בהכרח משמעותן התעמרות בעבודה? עו"ד אריק שלו, מומחה לדיני עבודה, על הגבול בין סביבת עבודה קשוחה לתביעת התעמרות

מתי מדובר בהתעמרות בעבודה ומתי זו בכיינות?/וואלה פלוס בשיתוף אימפקט

במקומות עבודה יש מטבע הדברים, חיכוכים ואי הסכמות, כיצד נוכל לזהות אם מדובר בהתנהלות תובענית וקשוחה אך לגיטימית מצד הבוס שלנו או שאנחנו למעשה סובלים מהתעמרות בעבודה?

עו"ד אריק שלו, מומחה לדיני עבודה, מסביר כי התעמרות בעבודה היא פעולה חוזרת ונשנית שנגרמת על ידי גורם במקום העבודה, שהמטרה שלו היא ליצור לעובד אזור עבודה רעיל ולפגוע בו בפועל. יש מגוון גדול של פעולות שניתן לעשות, החל מלא להתייחס לעובד ועד להתייחסויות חוזרות ונשנות בניסיון לייצר לו טרחה אין סופית וכן הלאה.

יחד עם זאת, לדברי עו"ד שלו, עלינו לתת את הדעת, כי במציאות כיום ישנם מקומות עבודה שבהם יש תרבות ארגונית של צעקות. צריך להבדיל בין מקומות בהם המעסיק צועק כדרך קבע על העובדים וזה אמור לייצר שם איזה שהוא מרץ לעובדים, כמו צעקות בין שפים וטבחים במטבח, לבין מקומות שבהם הצעקות יהפכו למטרד עבור העובד. פסק דין שניתן זה מכבר קבע כי אכן כי הצעקות במטבחים בין העובדים השונים והשפים, אינן התעמרות בעבודה כי אם חלק מהתרבות הארגונית במטבח.

עוד מוסיף עו"ד שלו, כי יש הבדל גדול בין פעולות שהן פעולות לגיטימיות כמו הסבר או הערה מצד המנהל לעובד על מנת שיתקן את דרכיו לטובת העסק, לבין פעולות שאינן לגיטימיות שהן ניסיון להעליב ולפגוע בעובד ובסופו של דבר לייצר אצלו תחושה קשה במקום העבודה.

התנכלות והתעמרות זו לא פעולה שפוגעת נקודתית בעובד.

מהמקרים אליהם נחשף עו"ד שלו, הוא רואה כי במרבית המקרים מדובר בעובדים שספגו פגיעות נפשיות קשות ונותרו נכים נפשית, לעיתים נכות נפשיות של 100 אחוז, וישנם גם מי שנותרו בעלי נכויות פיזיות כתוצאה מהתנכלויות. לכן, הוא מדגיש, יש חשיבות לטיפול בתופעה הזו.

רוב מדינות העולם חוקקו חוקים נגד התעמרות והתנכלות בניגוד לישראל שהיה ניסיון ועלו הצעות חוק אך לא עברו וזה משהו שצריך לעבוד עליו.

בשנת 2015 עברה בקריאה טרומית הצעת החוק למניעת התעמרות בעבודה, הצעה זו לא הבשילה לחקיקה מחייבת.

אלא שמה שלא עשתה החקיקה עושה הפסיקה, בתי הדין לעבודה פיתחו כלים פסיקתיים להתמודדות עם תופעת ההתעמרות בעבודה ובשורה ארוכה של פסקי דין קבעו בתי הדין כי התעמרות בעבודה יכולה להיחשב "כהרעת תנאים", באופן המזכה את העובד בפיצויי פיטורין גם אם התפטר מיוזמתו.

בנוסף מצאו בתי הדין דרך לפסוק פיצויים בגין עוגמת נפש לעובד שעבר התעמרות, מכוח עילות נזיקיות כלליות ועקרונות תום הלב החלים באופן מוגבר במשפט העבודה. פיצויים אלו יכולים להגיע לגובה של עשרות אלפי שקלים, בהתאם לחומרת ההתעמרות והתמשכותה.

לאתר עורך הדין אריק שלו לחצו כאן

בשיתוף אימפקט
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully