וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פס"ד תקדימי: שני דיירים יוכלו לבטל פרויקט פינוי בינוי של 1,450 דירות

בשיתוף אימפקט

7.4.2024 / 11:57

החודש נדחתה תביעת 243 דיירים נגד בני זוג, שסירבו לחתום על הסכם לפרויקט פינוי-בינוי לאחר שנקבע כי העילה לסירוב סבירה. עו"ד שי פרטוש, מומחה להליכי התחדשות עירונית, מסביר מה זה אומר

פס"ד תקדימי: שני דיירים יוכלו לבטל פרויקט פינוי בינוי של 1,450 דירות/וואלה פלוס בשיתוף אימפקט

החודש נדחתה תביעתם של 243 דיירים נגד בני זוג, שסירבו לחתום על הסכם לפרויקט פינוי-בינוי שאמור היה לכלול 1,450 דירות חדשות ב-13 מגדלים. בית המשפט המחוזי קבע באופן חריג כי הסירוב של בני הזוג הוא סביר, זאת בשל מצבם הבריאותי, גילם, העובדה ששיפצו באופן מהותי את הדירה והוסיפו ממ"ד, וכן נוכח חוסר הנוחות שייגרם להם.

מתי העילה לסירוב לפרויקט פינוי בינוי היא סבירה ומתי מדובר בסחטנות?

בהתייחס לפסק הדין, אומר עו"ד שי פרטוש, מומחה להליכי התחדשות עירונית, כי מדובר בפסק דין תקדימי. לדבריו, קיים תיקון חוק שקובע כי דייר שעבר את גיל 70, בחלק מהמקרים מדובר על גיל 75, זכאי להטבות של קשיש. למרות זאת, בפסק הדין הנוכחי קובע ביהמ"ש כי הדיירים, למרות שעברו את הגיל אבל לא במועד החתימה, נחשבים לדיירים קשישים ומכיוון שלא הובטחו להם ההטבות המגיעות לפי חוק אין מדובר בדיירים סרבנים.

עוד מוסיף עו"ד פרטוש, כי במקרה הזה, עוד בטרם פסק הדין חתמו הדיירים על החוזה לקיום הפרויקט והוא בסופו של דבר יצא לפועל. היזם, כך הוא מסביר, הבין לאן נושבת הרוח וחישב מסלול מחדש. בהתאם לכך נחתם בין הצדדים הסכם שהובא לפתחו של בית המשפט. יחד עם זאת, בכמה נושאים בפסק הדין יתנהל ערעור.

המשמעות של פסק הדין, כך לפי עו"ד פרטוש, נוגעת להיבט המיסויי של הפרויקט, וגובה המסים שהן היזם והן הדיירים ייאלצו לשלם.

בשורה התחתונה, מבהיר עו"ד פרטוש, רצוי שהמחוקק יקבע את המועד של הגיל בהתאם למועד של היתר הבנייה וייתן הטבת מיסוי ליזמים בשלב הראשון. הכסף הזה מגיע למדינת ישראל ויוצא מהיזם ומהדייר.

היזם והדיירים לא צריכים להיכנס לסחרור רק בגלל שחלים על הדבר מסים, שעה שהעסקה קמה ונופלת על ייתכנות כלכלית.

פינוי בינוי קשישים - מיהו קשיש על פי חוק פינוי בינוי

חוק פינוי בינוי מגדיר "קשיש" כאדם שבמועד החתימה כל עסקת הפינוי בינוי הראשונה בבניין מלאו לו שבעים שנים והוא התגורר בבניין לפחות שנתיים.

עם זאת, חשוב לציין כי החוק מחלק את הקשישים לשתי קבוצות, בני 70 עד 74 (כולל), ו- בני 75 ומעלה, כפי שיפורט בהמשך

סירוב סביר של קשיש לפינוי בינוי וסירוב בלתי סביר

מתוך הכרה בקיומן של זכויות קשישים, חוק פינוי בינוי קובע שככל ובעל דירה קשיש לא יקבל מהיזם את החלופות המגיעות לו ע"פ החוק, בהתאם לגילו, אזי בעל הדירה הקשיש יכול לסרב לעסקה וסירובו יחשב כסירוב סביר לפרויקט ובמקרה כזה בית המשפט יעמוד לצד הקשיש (יצוין כי ישנן עילות סירוב נוספות שאינן קשורות בקשישים/בגיל).

מנגד, כאשר סיבת ההתנגדות של הקשיש היא בלתי סבירה, בעל הדירה המסרב עלול להיות חשוף לתביעת נזיקין שתוגש נגדו בסכום השווה לגובה הפגיעה הכלכלית שנגרמה לשאר בעלי הדירות עקב סירובו הבלתי סביר. במקרה כזה, עשוי בעל הדירה הסרבן להיות חשוף לתביעה כספית בסכום משמעותי ביותר, במידה שאכן יתברר בבית המשפט שמדובר בסירוב בלתי סביר, שאינו מעוגן בעילות הסירוב הסבירות.

לכל המידע על זכויות קשישים בהליכי התחדשות עירונית הכנסו לאתר עו"ד שי פרטוש

בשיתוף אימפקט
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully