וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זריקת וויגובי לירידה במשקל: מומחית עונה על כל השאלות החשובות

פרופ' סיגל פישמן בשיתוף Smart

10.4.2024 / 10:00

זריקת וויגובי אושרה לשימוש בישראל, וכולם רוצים לדעת עוד על התרופה החדשה והמדוברת לירידה במשקל. פרופ' סיגל פישמן, מומחית בגסטרואנטרולוגיה, עונה על כל השאלות הבוערות בנושא

זריקת וויגובי אושרה לשימוש בישראל, וכולם רוצים לדעת עוד על התרופה החדשה והמדוברת לירידה במשקל, שהחל מהחודש תתחיל להימכר בארץ.

פרופ' סיגל פישמן, מומחית בגסטרואנטרולוגיה המנהלת את היחידה לטיפול בהשמנת יתר במכון הגסטרואנטרולוגי בביה"ח איכילוב, עונה על כל השאלות הבוערות בנושא.

למי הזריקה יכולה להתאים?
"זריקת וויגובי מיועדת לילדים ומבוגרים עם BMI (מדד מסת גוף) של 30 ומעלה, או עם BMI נמוך יותר - של 27 ומעלה, וגורם סיכון אחד או יותר לתחלואה נלווית להשמנה, לרבות סוכרת מסוג 2, יתר לחץ דם, כולסטרול גבוה ויתר שומנים בדם. כדאי לציין שמדובר במדדים נמוכים מהרף של ניתוח בריאטרי, ולכן וויגובי מהווה פתרון יעיל ולא פולשני להשמנה, שיכול למנוע החמרה וצורך עתידי בניתוח בריאטרי. לצד ההנחיות האלו, חשוב להדגיש שתמיד נדרש אבחון רפואי פרטני לצורך בחינת התאמתכם לטיפול ובניית תוכנית טיפול מותאמת למצבכם".

ירידה במשקל. freepik,
ירידה במשקל/freepik

איך התרופה עובדת?
"וויגובי היא תמיסה הניתנת בהזרקה תת-עורית, והיא מבוססת על אותו חומר פעיל המצוי באוזמפיק. וויגובי מכילה נגזרת סינטטית של הורמון המצוי בגופנו באופן טבעי (GLP-1), המיוצר ומופרש מהמעיים אל הדם כאשר מגיע מזון למערכת העיכול. התרופה משפיעה על מנגנוני הרעב והשובע במוח, וגורמת להאטה בקצב התרוקנות הקיבה, להגדלת תחושת השובע לאחר כל ארוחה ולדיכוי תחושת הרעב. בנוסף לכך, היא גורמת לירידה ברמות הסוכר בדם".

מתי הטיפול מתחיל להשפיע?
"זריקת וויגובי לרוב מתחילה להשפיע בין יום לשלושה ימים לאחר ההזרקה. יש לחזור על ההזרקה מדי שבוע".

האם וויגובי היא פתרון יעיל לירידה במשקל?
"וויגובי היא אופציה טיפולית יעילה לירידה במשקל, אך היא לא פתרון קסם. כמו טיפולים אחרים להפחתת המשקל, גם לצד השימוש בזריקת וויגובי יש להקפיד על תזונה נכונה ומותאמת אישית, וגם על פעילות גופנית. כמו כן, זהו טיפול כמו כל טיפול רפואי אחר, המצריך מעקב רפואי על ידי רופא מומחה בהשמנת יתר, והיצמדות להנחיותיו. רק שינוי אורח חיים והתמדה בו, יאפשרו לזריקת הוויגובי לממש את מלוא הפוטנציאל שלה, ויספקו תוצאות איכותיות שמחזיקות לאורך זמן".

האם ישנן תופעות לוואי לתרופה?
"עשויה להיות תקופת הסתגלות זמנית בימים הראשונים, במהלכה יכולות להופיע תופעות לוואי שכיחות שלא נחשבות חריגות, כמו בחילות, הקאות וגזים. תופעות אלה אופייניות בכרבע עד כחצי מהמטופלים שנוטלים אותה. במקרים נדירים, עשויות להופיע תגובות אלרגיות חמורות לאחר השימוש בתרופה. הדבר יתבטא בפגיעה בכליות ובתפקודן, ובמצב זה יופסק השימוש בה ויינתן מענה רפואי במידת הצורף. חשוב לזכור כי הדבר חריג, וכאמור, רוב התופעות מתייחסות לתופעות קלות יחסית במערכת העיכול, החולפות תוך זמן קצר. לכן ישנה חשיבות רבה למעקב הרפואי וליווי של רופא מומחה. שתפו את הרופא המטפל בתופעות לוואי ותסמינים חריגים במערכת העיכול, שכן ייתכן שיהיה צורך בשינוי המינון".

האם ניתן לעבור מטיפול באוזמפיק לטיפול בוויגובי?
"היות שהחומר הפעיל בשתי התרופות הוא אותו חומר, מטופלים שטופלו באוזמפיק יכולים לעבור לטיפול בוויגובי, ובכך אף להגיע למינונים גבוהים יותר. כמובן - יש צורך בייעוץ רפואי לפני המעבר".

פרופ' סיגל פישמן בשיתוף Smart
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully