וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שחייבים לדעת על ייפוי כח מתמשך

בשיתוף אימפקט

18.4.2024 / 12:06

המסמך שנכנס לחיינו בשנת 2017 מנסה לייצר שליטה עבור אנשים גם ברגעים שאינם יכולים עוד להחליט בעבור עצמם. עו"ד אהוד גולן מסביר מה זה אומר

כל מה שחייבים לדעת על ייפוי כח מתמשך/וואלה פלוס בשיתוף אימפקט

עד שנת 2017 היה גורלו של אדם שהפך בלתי כשיר לקבלת החלטות נתון בידי המדינה. תיקון לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות מאפשר היום לאותו אדם לקחת את הכוח לידיו ולהחליט מבעוד מועד על עתידו.

לדברי עו"ד אהוד גולן, המתמחה בעריכת ייפוי כח מתמשך, כל אדם כשיר ובגיר רשאי לערוך ייפוי כוח, מסמך המהווה תחליף להליך משפטי יקר ומסורבל של מינוי אפוטרופוס. לדבריו, מסמך זה מחליף את ההתנהלות בביהמ"ש המתערבים רק במקרים חריגים ובהתאם לחוק.

הייחודיות והחשיבות שבמסמך ייפוי כוח מתמשך היא ביכולת שלו לאפשר לאדם לקבוע מה יעלה בגורלו בעודו בחיים אם הוא מאבד את צלילותו ואת כשירות המחשבה שלו.

יחד עם זאת, איננו יודעים מה יוליד יום, והחובה כי החתימה על המסמך תתבצע בטרם יאבד האדם את כשירותו. החוק מחייב כי האדם החותם על המסמך הוא בריא, כשיר ומעל גיל 18. במסגרת עריכת המסמך עליו לדעת איך הוא רוצה לראות את חייו במידה וחלילה יקרה לו משהו שיגרום לו לאבד את צלילות דעתו.

עו"ד אהוד גולן גולן מסביר כי מסמך של ייפוי כוח מתמשך כולל שלושה מישורים - רכושי, רפואי אישי. החלק הרכושי נוגע לכל מה שקורה עם הרכוש של אותו אדם. הרפואי זה קבלת החלטות בנוגע להליכים הרפואיים של אותו אדם - הסכמה לניתוח, לאשפוז, שחרור מאשפוז, אישי זה לא מה שאחד מהשניים - דבירם הנוגעים לשגרת החיים - מי ידאג לו, יטפל בו, איפה יגור וכו'. מי שמוסמך לקבל החלטות במישור האישי הוא זה שמוסמך להחליט ולקבוע מה יקרה עם אותו אדם. יש כאן אחריות לחיות במקומו. אפשר למנות מיופי כוח לתחומים השונים, אפשר משותפים או מתחלפים.

לא כל עורך דין מוסמך לערוך ייפוי כוח מתמשך.

לפי עו"ד גולן, משרד המשפטים הוא המסמיך לעריכת ייפוי כוח מתמשך. במסגרת השאלון של ייפוי כוח מתמשך האדם גם קובע את מועד הכניסה לתוקף בהתאם להוראה שנתן או בהתאם לחוק שקובע כי חוו"ד רפואית לכשירות מייפה הכוח היא הקובעת. בבחירה מתי ייכנס המסמך לתוקף חשוב להיות זהירים כדי שזה לא יהיה פרוץ מדי.

לדף הפייסבוק של עורך דין אהוד גולן לחצו כאן

בשיתוף אימפקט
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully