וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שצריך לדעת על התחדשות בניינית

בשיתוף אימפקט

18.4.2024 / 12:06

התחדשות בניינית קשורה להכנת העיר ותושביה לרעידת אדמה, הצפויה סטטיסטית בכל יום, חלופה חדשה לתמ"א 38. עו"ד דורון אריאל מסביר על יתרונותיה וחסרונותיה של התוכנית החדשה

כל מה שצריך לדעת על התחדשות בניינית/וואלה פלוס בשיתוף אימפקט

התחדשות בניינית קשורה להכנת העיר ותושביה לרעידת אדמה, הצפויה סטטיסטית בכל יום. הדבר נדרש בעיר שאחוז ניכר מהמבנים בה (מגורים, מבני ציבור ואחרים) לא ערוכים לכך כלל. למעשה, זו היתה המטרה העקרונית של תמ"א 38, שבטעות ולאסוננו הפכה ל"התחדשות עירונית". מה ההבדלים בין שתי התוכניות ומה משתיהן עדיף בכלל?

לדברי עו"ד דורון אריאל, יו"ר פירמת דורון אריאל ושות', תוכנית התחדשות בניינית, היא גלגול של תוכניות קודמות, תמ"א 38 על סוגיה וחלופת שקד. מדובר בתוכנית שיזמו רשויות התכנון בקידום ובעידוד, ליווי ובמימון הרשות להתחדשות עירונית שהובילה את התהליך ויזמה יצירת ודאות בערים הגדולות, בעיקר סביב ת"א. זאת, במטרה לייצר ודאות על מנת שבמקומות שלא ניתן לבצע התחדשות של מתחם כולל ניתן יהיה לבצע התחדשות בניינית.

תוכנית התחדשות בניינית, כך לפי עו"ד אריאל, מגדירה מה יש בבניין שניתן לייצר ממנו. במסגרת התוכנית כל עיר בחנה וניתחה אזורים שלמים בשטחה כדי למפות היכן ניתן לבצע פרויקטים של פינוי בינוי והיכן לא ניתן להוציאם לפועל. היתרון בתוכנית זו שהיא מתחשבת במרחב הציבורי, וגם מסיבה זו - זו תוכנית שיש שכל והיגיון.

לצד זאת, מדובר בתוכניות שיש בה בעיות שונות, לפחות בשלב זה, ומשכך היא רלוונטית רק לרשויות חזקות בתבורה של המדינה. אחד מחסרונותיה המשמעותיים של התוכנית, כך לפי עו"ד אריאל, היא מחסור בחקיקה בכל הנוגע להטבות מס.

כך, בעוד שבפרויקטים של התחדשות עירונית, ישנם מסלולי פטור ממסים ומהיטל השבחה, בתוכנית החדשה הדבר אינו קיים. עו"ד אריאל מציין כי יש צורך לעגן נושא זה בחקיקה, באמצעות תיקון לחוק. זאת, משום שבמצב שנוצר הכדאיות הכלכלית הולכת ומצטמצמת.

בסופו של יום, מבהיר עו"ד אריאל, היינו רוצים שרשויות התכנון יסתכלו על מערך התכנון בצורה כוללנית וזה בריא. האם זה יוסיף בניין אחד במקומות סיכון? האם יהיו מוגנים כתוצאה מכך, התשובה היא לא. האם זה יוביל ליותר פרויקטים - התשובה היא לא.

קראו עוד על תוכנית התחדשות בניינית בכתבה הבאה

בשיתוף אימפקט
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully