וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה חשוב לעשות לפני חקירה פלילית?

בשיתוף אימפקט

18.4.2024 / 12:06

דו"ח ועדת דותן מצא שיעור גבוה של מעצרי חשודים לתקופות קצרות על ידי המשטרה ומבלי שיובאו בפני שופט. עו"ד לאה בירק, סנגורית פלילית, חושפת את הקלות שבה ניתן להיעצר

מה חשוב לעשות לפני חקירה פלילית?/וואלה פלוס בשיתוף אימפקט

המונח שיטור יתר, מקבל משמעות חדשה עם פרסום דו"ח ועדת דותן - מנתוני שב"ס עולה כי 8,573 חשודים שהועברו מחקירה למעצר לילה במשמורת שב"ס בשנת 2021, שוחררו בתוך 24 שעות ממעצרם. כ-6,000 מהם שוחררו על ידי בית משפט וקרוב ל-2,000 שוחררו בהוראה של קצין משטרה לאחר לילה במעצר, אף מבלי להביאם בפני שופט. הדבר מצביע על שיעור גבוה של מעצרים קצרים על ידי המשטרה.

עו"ד לאה בירק, סנגורית פלילית, חושפת כי התקלות עם כוחות המשטרה יכולה להתרחש בכל מקום ולכל אחד, ולכן יש להיערך להתמודדות מולם.

לדברי עו"ד בירק, אף שברירת המחדל היא שעל מנת לעצור אדם צריך צו של בית המשפט, הרי שגם לשוטרים יש סמכות לעצור אדם בלי צו במקרה שהם ראו אדם מבצע עבירה, או שיש להם חשד סביר לכך שאדם ביצע עבירה כי מישהו התלונן. התוצאה היא כי אנשים יכולים למצוא עצמם בקלות רבה מזו שהם חושבים כשהם עצורים.

מעבר לכך, לקציני משטרה יש סמכוית מעצר די רחבות ככל שיש חשד לכך חשד שאדם ביצע עבירה. אם לשיטתם יש יסוד סביר לכך שאותו אדם גם יכול לסכן אחרים, לשבש הליכי חקירה או לברוח הם גם יכולים לעצור אותו. החוק קובע כי בתוך 24 שעות על המשטרה להביא את החשוד לדיון בפני שופט במידה וברצונה להאריך את מעצרו מעבר לכך.

אך גם מעצר קצר הוא קשה לאנשים נורמטיביים. לדברי עו"ד בירק, כל שעה של מעצר היא קריטית וטראומטית.

עו"ד בירק אומרת כי אנשים נורמטיביים המובאים לחקירת משטרה צריכים להיות מודעים לאופן התנהלות החקירה כמו גם לשיטות חקירה אפשרויות. מעבר לכך, מומלץ ואף חשוב ביותר להתייעץ עם עורך דין ולקבל הכוונה.

למשטרה סמכויות מרחיקות לכת להשפיע על החירות של האדם, על החיים שלו וכמובן שעל שמו הטוב והדברים הללו יכולים להיות הכל או להיות כלום לפעמים בהבל מילה אחת. מה שתאמר בחקירה הראשונה שלך נשאר לעד. גם עורך הדין המנוסה והטוב בעולם איננו קוסם ולא יצליח לשנות את הגרסה הניתנת בחקירה הראשונה.

לדף הפייסבוק של עו"ד לאה בירק לחצו כאן

בשיתוף אימפקט
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully