וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק הנגישות - סוף לתביעות הייצוגיות נגד עסקים?

בשיתוף אימפקט

8.5.2024 / 21:51

בעלי עסקים רבים נאלצו להתמודד עם תובענות ייצוגיות במיליוני שקלים בגלל הסדרי נגישות באתרי האינטרנט. עו"ד איתי אנשל, מומחה לליטיגציה, על פסק הדין שצפוי לשים קץ לתביעות הסרק

חוק הנגישות - סוף לתביעות הייצוגיות נגד עסקים?/וואלה פלוס בשיתוף אימפקט

בעלי עסקים רבים, בהם כאלה שנמצאים במילואים, מוצאים את עצמם חוזרים הביתה עדי לגלות שבזמן שנעדרו הוגשה נגדם תביעה ייצוגיות במיליוני שקלים בשל אי-פרסום הסדרי נגישות באתר האינטרנט של העסק.

לדברי עו"ד איתי אנשל, מומחה לליטיגציה, פסיקה חדשה אמורה להקל על המצוקה שלהם ולייצר שינוי הדרמטי בניסיון למנוע את תביעות הסרק.

עולם התובענות הייצוגיות, כך לפי עו"ד אנשל, ישו בו בעיות, ה מבחינת התובע המייצג, הן מבחינת אינטרסים סותרים והן מבחינת הרצונות של עוה"ד המייצגים בהליכים אלו.

יש כאן מאבק מתמיד בניסיון לאזן בין טובת הציבור לבין ניסיון הרווח של עוה"ד.

נושא הנגישות באתרי אינטרנט של עסקים הוביל את היחסים הללו למתיחות שיא. בפרט בכל הנוגע לבעלי עסקים קטנים, שהוגשו נגדם תביעות רבות, על סכומים גבוהים בשל הפרות כאלו ואחרות, בדרך כלל טכניות. למעשה, אומר עו"ד אנשל, עוה"ד מצאו נישה והתביעות משוכפלות במאות אלפי שקלים, כאשר נטען בהן שהעסק עבר על חוק הנגישות, ובשל כך נדרש פיצוי.

עו"ד איתי אנשל מבהיר, כי ללא ספק סוגיית הנגישות היא חשובה ביותר, אך בו בזמן הוא מוסיף, כי ברגע שהתובענות הייצוגיות בנושא זה הופכות לענף עסקי במשק נוצרת בעיה ועל כך מתח ביהמ"ש ביקורת.

כולנו יודעים שצריך שהאתר של העסק יהיה נגיש לאוכלוסיות מיוחדות, זה חשוב וזה מצוין, אך לא בכך עסקינו, אלא בהוראות ספציפיות בחוק הנגישות כמו דיווח לרכז נגישות או שחסרה נקודה אדומה בתקנון החברה וכדומה.

בפסיקה שניתנה לאחרונה בבית המשפט קבע בית המשפט שאכן נכון לדרוש כי האתר יעמוד בדרישות הנגישות, אך ישנה דרך לעבור בטרם הגשת תובענה ייצוגית במאות אלפי שקלים או במיליוני שקלים.
לדברי עו"ד אנשל, יש צורך לפנות לבית העסק, להתריע בפניו על המחדלים, ורק אם לא יתקן זאת לפנות בתביעה. הביקורת החמורה שיצאה מפתחו של בית המשפט כלפי התובעים הייצוגיים היא על כך שהתנהלות זו פוגעת בעסקים ואף עלולה לגרום לקריסתם.


עקבו אחר עורך דין איתי אנשל בפייסבוק
לכל הראיונות של עורך דין איתי אנשל לחצו כאן

בשיתוף אימפקט
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully