וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרעים בלידה כתוצאה מרשלנות רפואית

בשיתוף אימפקט

8.5.2024 / 21:57

קרעים בלידה הינם ליקוי רפואי העשוי להתרחש בשל רשלנות רפואית. עורך דין אלי מאור, מומחה בתביעות רשלנות רפואית בלידה, מסביר כיצד יש לפעול כדי לקבל פיצויים משמעותיים

קרעים בלידה כתוצאה מרשלנות רפואית/וואלה פלוס בשיתוף אימפקט

לידה, הינה רגע מכונן בחייה של כל משפחה, המלווה בתחושת ציפייה עמוקה ושמחה. עם זאת חוויה משמעותית זו עשויה לעיתים לקבל תפנית בלתי צפויה עקב רשלנות רפואית והתממשותם של סיבוכים רפואיים. מבין הסיבוכים הרפואיים האלה, קרעים בלידה, נחשבים לאחד הסיבוכים הבולטים ביותר, המשפיעים לאורך זמן על בריאות האם, היולדת, גם לאחר צאתה מחדר הלידה בבית החולים.

על מנת לשפוך אור על נושא חשוב זה, לכל יולדת או משפחה, נפגשנו לראיון אישי עם עורך דין אלי מאור, מומחה לתביעות רשלנות רפואית בלידה, שהסביר כי ניתן בתביעות שכאלה להשיג סכומי פיצויים הנעים בסך של מאות אלפי ש"ח ועד למיליוני ש"ח עבור כל יולדת, שהוכיחה שהיא נפגעה כתוצאה מקרעים משמעותיים בלידה, המכונים כשהם בדרגת חומרה גבוהה, בשפה המשפטית כ"תאונה מיילדותית".

עו"ד מאור, מהי השכיחות של קרעים בלידה?
כשמדובר בקרעים בלידה, הקלסיפיקציה (חלוקה) מתבצעת לפי שתי קבוצות עיקריות של דרגות חומרה של הקרעים. ישנם קרעים מדרגה 1-2, שהינם קרעים שטחיים הנגרמים ליולדת במהלך חילוץ העובר בחדר הלידה. בד"כ קרעים אלה מתרפאים מעצמם או במקרים מסוימים דורשים תפירה מקומית בחדר הלידה בבית החולים ע"י רופא, ואינם מותירים ליולדת כל נזק גוף משמעותי, ובטח לא כזה הנמשך לטווח ארוך. מאחר וקרעים אלה נפוצים ביותר, אין איזושהי סטטיסטיקה רפואית מיוחדת לגבי שכיחותם, ובהתאם לכך גם אין תביעות משפטיות רבות בגין רשלנות רפואית המוגשות בגינם.

הקבוצה השנייה הם קרעים בלידה בדרגה 3 או קרעים בלידה בדרגה 4, שהם קרעים מיילדותיים משמעותיים ביותר לספינקטר (סוגר) החיצוני ו/או הפנימי של היולדת שלרוב מצריכים גם ביצוע ניתוח ליולדת בהרדמה כללית בבית החולים בסמוך ללידה, בניסיון לתיקון קרעים אלו שעשויים גם לגרום לפגיעה משמעותית לפרינאום של היולדת ולהותיר אותה בחוסר שליטה. קרעים אלה נחשבים ל"תאונת מיילדותית", לא אמורים להתרחש ושכיחותם אינה גבוהה, ובהתאם לכך ע"פ הספרות הרפואית, שכיחותם הינה פחות מ-1% מסך הלידות, המסתיימות עם קרעים בדרגה גבוהה זו.

מהם הגורמים לקרעים בלידה?
הגורמים לקרעים בלידה מגוונים, לעתים קרובות הם מושרשים בגורמים טבעיים וניתנים למניעה. מבחינה רפואית הם יכולים לנבוע מצירים ממושכים, מיקום התינוק במהלך הלידה או ממצבים קיימים מראש כמו דופן רחם מוחלש. עם זאת, כאשר שוקלים רשלנות רפואית, הגורמים כוללים לעתים קרובות ניטור לא מספק של מצב התינוק והאם, שימוש לא נכון בכלים כמו מלקחיים או בוואקום או קבלת החלטות מאוחרת במצבים המחייבים התערבויות דחופות כגון ניתוח קיסרי. כשלים אלה בסטנדרט הטיפול יכולים להגדיל משמעותית את הסיכון לקרעים, ולהפוך תהליך טבעי לאירוע רפואי מסובך.

מתי ניתן לתבוע בגין קרעים בלידה?
כאשר ניתן להוכיח שהקרע בלידה נבע כתוצאה מהתרשלות או מחדל (אי ביצוע פעולה) של מי מהצוות הרפואי בחדר הלידה וזאת מרגע כניסת היולדת לחדר הלידה ועד לשחרורה מבית החולים. ביצוע פעולה בצורה רשלנית יכולה להיות לדוגמא, ביצוע ואקום רשלני של רופא במהלך לידה שגרם לקרעים, ואילו רשלנות במחדל עשויה להיות לדוגמא, העדר הגנה אקטיבית של המיילדת על הפרינאום, בזמן שראש התינוק מתחיל לצאת מתעלת הלידה, מה שגרם לקרע משמעותי ליולדת.

חשוב לציין כי בד"כ הסטנדרט הרפואי נקבע בהתאם לספרות הרפואית בישראל ובעולם, ובעיקר בהתאם לנייר העמדה מספר 34 של האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה הדן בפעולות שעל צוות רפואי לבצע על מנת להפחית את שכיחותם של הקרעים בלידה מדרגה 3-4.

איך עובדת הלכה למעשה תביעה משפטית שכזו?
תביעה משפטית בגין קרעים בלידה שייכת לתחום הכללי יותר של נזקי הגוף בכלל, ולתחום הספציפי של רשלנות רפואית בהריון ולידה בפרט.

בתביעה שכזו על התובעת באמצעות עורך דינה, לצרף לכתב התביעה שלה חוות דעת רפואיות בשאלת האחריות והקשר הסיבתי לנזק, וזאת ע"י מומחה בכיר למיילדות וגינקולוגיה וכן חוות דעת רפואית בנושא הנכות הרפואית הקבועה שנובעת כתוצאה מאי ההתרוקנות שלה וזאת ע"י מומחה בכיר לכירורגיה פרוקטולוגית.

יש לציין כי במקרים רבים ליולדת נותר לא רק נזק גוף, אלא בנוסף גם נזק נפשי או רגשי ואז יש גם צורך לצרף חוות דעת רפואית בתחום הפסיכיאטרי המציינת את גובה אחוזי הנכות הרפואית הקבועה שנותרה לתובעת בתחום רפואי זה.

מבחינה סטטיסטית תביעות שכאלו מסתיימות בחלק גדול מהמקרים בהסדר פשרה במהלך הליך גישור או בהליך פישור או באמצעות מו"מ בין באי כח הצדדים, אולם בנושא זה יש לציין כי על מנת להימנע חו"ח מהתיישנות של התביעה, יש להגישה לבית המשפט עד 7 שנים מיום הלידה הטראומטית, ובנושא זה יודגש כי רק הגשת תביעה משפטית לבית משפט עוצרת את מרוץ ההתיישנות!

מהו סדר הגודל בערכים כספיים של תביעות אלה ובמה זה תלוי?
עורך דין אלי מאור מסביר שסדר הגודל של הפיצויים הכספיים בתביעות מסוג זה, עשוי להגיע בקרעים החמורים ביותר המותירים הפרעת התרוקנות ליולדת צעירה לסכומים של מיליוני ש"ח!!!

סכום הפיצויים בד"כ נקבע לפי גיל היולדת, ככל שהיא צעירה יותר כך סכום הפיצויים גבוה יותר, וכמו כן לפי גובה אחוזי הנכות הרפואית ומגוון התחומים בהם ישנם אחוזי נכות, שככל ואחוזי הנכות גבוהים ביותר ובמגוון תחומים רפואיים (פרוקטולוגי, פסיכיאטרי, רפואת כאב) כך גם סכום הפיצויים יהא גבוה יותר. כמובן גם דרגת חומרת הקרע הינה משמעותית ביותר, וכך ככל והקרע המיילדותי חמור יותר, לדוגמא, קרע דרגה 4, כך שסכום הפיצויים יהיה גבוה יותר מקרע בדרגה A3.

לסיכום
קרעים בלידה כתוצאה מרשלנות רפואית מהווים בעיה קריטית ומוכרת במערכת הרפואית, המשפיעה על משפחות רבות ובפרט על יולדות רבות. מקרים אלה של קרעים בפי הטבעת נובעים לעיתים מטעויות רפואיות שניתן היה למנוע, כגון ניטור לא מספק או התערבות מאוחרת או ביצוע לידה מכשירנית באופן רשלני. ההשלכות של קרעים אלה בדרגות החומרה הגבוהות יותר על היולדות, עשויות להיות חמורות וכוללות נזק גוף, טראומה רגשית ומגוון ליקויים רפואיים קבועים ולטווח ארוך. עם זאת, ליולדות הנפגעו כתוצאה מרשלנות רפואית בקרעים בלידה, ישנו סעד משפטי על מנת לקבל את הפיצויים המגיעים להם ע"פ חוק. מאמר ותביעות שכאלה אינן מתנהלות בזמן זמן קצר יחסית, מומלץ ביותר לפנות לעורך דין המומחה בתביעות בגין קרעים בלידה, על מנת לדעת אם המקרה הספציפי שלך אכן מזכה בפיצויים כספיים משמעותיים וכיצד ניתן להשיגם.

בשיתוף אימפקט
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully