וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שינוי הסכם גירושין: מתי ניתן לשנות את גובה המזונות?

בשיתוף אימפקט

28.5.2024 / 9:53

שיעור מזונות הילדים נקבע על ידי בית המשפט בפסק דין שהופך חלוט. אולם לדברי עו"ד דורון רביד, מומחה בדיני משפחה, במקרים מסוימים, על בסיס שינוי נסיבות מהותי, ניתן לתבוע שינוי

שינוי הסכם גירושין: מתי ניתן לשנות את גובה המזונות?/וואלה פלוס בשיתוף אימפקט

שיעור מזונות הילדים נקבע על ידי בית המשפט לרוב לאחר אישור הסכם גירושים הכולל התייחסות לנושא זה. הסכם גירושים מאושר על ידי בית משפט, על כל סעיפיו, לרבות סעיף המזונות ומקבל תוקף של פסק דין. אלא שהחיים דינמיים, ולעיתיים הנסיבות משתנות, לדברי עו"ד דורון רביד, מומחה לדיני משפחה, דווקא בגלל הסיבה הזו, במקרים מסוימים ניתן לתבוע שינויים אף שפסק הדין הפך חלוט.

לדבריו, תחום דיני משפחה הוא ייחודי והוא נועד להגן בראש ובראשונה על הילדים הקטינים. המשפחה משתנה מתקופה לתקופה ולכן תחום דיני המשפחה הוא התחום היחיד למעשה, שבו ניתן להגיש תביעות חדשות גם לאחר שניתן כבר פסק דין. אם זה למזונות, לאחריות הורית או לזמני שהות. ניתן לפתוח את הדיון אך נדרש שינוי בנסיבות מותי.

מי שרשאי לבקש לשנות את ההסכם או את פסק הדין זה כל אחד מהצדדים שמרגיש שהוא נפגע מהשינוי בחיי המשפחה. למשל, הורה שירד מנכסיו או להפך כאשר הצד השני מתעשר בצורה משמעותית.
החיים מאוד דינמיים, כך לפי עו"ד דורון רביד, ולנסיבות יש נטייה להשתנות. אך המהותיות שבשינוי הנסיבות משתנה ממקרה למקרה, ממשפחה למשפחה.

מהו "שינוי נסיבות מהותי"?
"שינוי נסיבות מהותי" הוא סף משפטי שחייב להתקיים כדי להצדיק שינוי בתשלומי המזונות. שינוי זה חייב להיות משמעותי ולהשפיע על הצרכים או היכולות הכלכליות של הצדדים המעורבים באופן שלא ניתן היה לצפות אותו במועד פסק הדין או ההסכם המקורי. מהותו של עיקרון זה היא להבטיח הגינות והוגנות אל מול התהפוכות הבלתי צפויות של החיים. הוא מכיר בכך שהנסיבות שבגינן נערך הסכם המזונות המקורי יכולות להתפתח באופן שלא ניתן היה לחזות מראש, ועל כן נדרשת הערכה מחדש של ההסדרים הכספיים בין בני זוג גרושים. מושג זה הוא מרכזי בשמירה על האיזון ובהבטחה שתשלומי המזונות ישקפו את המציאות העדכנית של האנשים המעורבים.

דוגמאות לשינויים מהותיים
שינויים מהותיים שעשויים להצדיק בחינה מחודשת והתאמה של תשלומי המזונות כוללים קשת רחבה של אירועי חיים. אלו כוללים שינוי קבוע במצב הרפואי של אחד ההורים או של הילד, שעשוי להשפיע באופן משמעותי על הדינמיקה הפיננסית של המשפחה.

שינוי מהותי בחלוקת זמני השהות, מצבים של ניכור הורי, שבהם הקשר בין הילד לאחד ההורים ממוסמס באופן שיטתי, עשויים להצריך הערכה מחודשת של המזונות. מקרה קריטי נוסף הוא עלייה משמעותית ובלתי צפויה בהוצאות הקטין, כגון צרכים חינוכיים בלתי צפויים או הוצאות רפואיות, שלא נלקחו בחשבון בעת עריכת ההסכם המקורי. כל אחד מהתרחישים הללו משקף שינויים משמעותיים בחיים שלא ניתן היה לצפות מראש, ולכן הם נחשבים לשינוי מהותי בנסיבות.

מצבים שלא נחשבים כשינוי נסיבות מהותי
לא כל שינוי בנסיבות בעקבות גירושין או פרידה ייחשב מהותי דיו כדי להצדיק שינוי בתשלומי המזונות. לדוגמה, הולדת ילדים נוספים לאחד הצדדים אינה נחשבת אוטומטית כשינוי מהותי, שכן מדובר באירוע צפוי. באופן דומה, תנודות זמניות בהכנסה, כמו אלו הנובעות מאִבְטָלתָה זמנית או ירידה בהכנסות במהלך תקופות של מיתון כלכלי כמו מגפת הקורונה, בדרך כלל אינן נחשבות משמעותיות דיו להתאמת מזונות. נקודת מבט זו נשענת על ההבנה ששינויים כאלה הם זמניים וצפויים להיפתר עם הזמן, ולכן אינם עומדים ברף הקביעות וחוסר הצפיות המאפיינים שינויים מהותיים. המסגרת המשפטית מבקשת להבחין בין שינויים מתמשכים בנסיבות המשנים באופן מהותי את המפה הפיננסית של הצדדים המעורבים לבין אתגרים זמניים שהם חלק מתנודות החיים הרגילות.


ההגדרה של שינוי נסיבות מהותי, מבהיר עו"ד דורון רביד, היא רחבה מאוד ואין תשובה אחידה בפסיקה. הפסיקה משתנה גם משופט לשופט וממשפחה למשפחה ולכן צריך לבחון כל מקרה לגופו. יש מקרים שאנשים ירדו מנכסיהם וזה הוכר כשינוי נסיבות, אך במקרה אחר לא. יחד עם זאת, נדגיש, כי פוטנציאל ההשתכרות הוא משמעותי.

בשיתוף אימפקט
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully