וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צמצום הגדרת הידועים בציבור

בשיתוף אימפקט

28.5.2024 / 10:04

פס"ד תקדימי דן בזכאות של זוגות ידועים בציבור בקבלת פיצוי במקרה של מוות בתאונה ועלול להשליך על זוגות רבים. עו"ד דנה נחום בוסקילה, מומחית לדיני משפחה, מסבירה כיצד תוכלו להגן על הזכויות שלכם

צמצום הגדרת הידועים בציבור/וואלה פלוס בשיתוף אימפקט

לאחרונה התפרסם פסק דן תקדימי של בית המשפט העליון המצמצם את הגדרת "ידועים בציבור" בזמן שדן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה.
לדברי עו"ד דנה נחום בוסקילה, מומחית לדיני משפחה, ההשלכות של פסק דין זה עלולות להיות משמעותיות בכל הנוגע לזכויות של ידועים בציבור במקרים שונים.

לדבריה, אחת הבעיות במערכת המשפט הישראלית היא שאין הגדרה בחוק לידועים בציבור וההגדרה כיום היא יציר הפסיקה. ישנם פרמטרים שלפיהם בוחנים האם זוג מסוים הוא ידוע בציבור ואם לא. למשל, שיתוף בנכסים, חשבון בנק משותף, רישום בפוליסות, ילדים משותפים ועוד.

המקום היחיד שבו מוזכר המונח של ידועים בציבור הוא בסעיף 55 לחוק הירושה. בסעיף זה התנאים להכרה בידועים בציבור הם מגורים משותפים ל-3 שנים לפחות, חיי משפחה ומשק בית משותף.

פסק הדין שפורסם כעת, עוסק בתביעה של גבר לקבלת פיצויים מחברת ביטוח לאחר מות בת זוגות בתאונה. בת הזוג נהרגה בתאונה חודשיים לפני מועד החתונה המתוכנן ולעמדת הגבר הוא זכאי לפיצויים מהיותו תלוי, כידוע בציבור. אף שתביעתו התקבלה בביהמ"ש השלום וגם בערעור של חברת הביטוח לביהמ"ש המחוזי, הרי שבערעור נוסף, לבית המשפט העליון, התקבלה עמדת החברה המבטחת.

בית המשפט העליון קיבל את העמדה של חברת הביטוח כשמשמעות הדבר היא צמצום ההגדרה של בני זוג הידועים ציבור. לעמדת השופטת יעל וילנר, כך מסבירה עו"ד נחום בוסקילה, בני הזוג המוזכרים בתביעה לא היו ידועים בציבור, ולכן הגבר אינו זכאי לפיצוי.

נקבע כי לא מספיקים מגורים משותפים וכי דרושים פרמטרים אובייקטיבים כגון חשבון בנק משותף, איחוד כתובות רשמי, ילדים משותפים על מנת שבני הזוג יוגדרו כך.

לפי פסיקת העליון, אין די במועד חתונה כדי להעיד על כך שבני הזוג נופלים להגדרה של ידועים בציבור, ומכאן צמצום ההגדרה המשפטית.

לפי עו"ד נחום בוסקילה, יש בכך בעייתיות, שכן ביהמ"ש למעשה מכוון זוגות לנישואים אף שבמקרים רבים הם אינם מעוניינים בכך, אלא מעוניינים רק בהשלכות המשפטיות והכלכליות של חיים משותפים.
מהי הדרך לפתור את הסוגייה הזו? לעמדת עו"ד נחום בוסקילה, הפתרון הטוב ביותר הוא באמצעות הסכם בין בני הזוג. הסכם שיקבע את שיתוף הנכסים או הפרדתם, עניינים הקשורים בילדים ובחיי המשפחה. הסכם כזה, היא אומרת, מעיד על כוונות בית הזוג ומביא לידי ביטוי את כוונותיהם ובכך ימנע שאלות וספקות מצד בית המשפט או גורמים אחרים בהמשך הדרך.

- מה צריך לכלול הסכם בין ידועים בציבור? קראו בכתבה הבאה

בשיתוף אימפקט
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully