וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חנינה בימי מלחמה - גידול של 200% במספר הבקשות לנשיא

בשיתוף אימפקט

28.5.2024 / 10:18

49 אנשים קיבלו הקלות בקנסות, קיצור של משך מאסר או של תקופת הרישום הפלילי בעקבות מלחמת חרבות ברזל. עו"ד רלי אבישר רווה, סנגורית פלילית, על הסיכוי שיחזרו לבצע עבירות

חנינה בימי מלחמה - גידול של 200% במספר הבקשות לנשיא/וואלה פלוס בשיתוף אימפקט

49 אנשים קיבלו הקלות בקנסות, קיצור של משך מאסר או של תקופת הרישום הפלילי שלהם בעקבות מעורבותם באירועי ה־7 באוקטובר ובמלחמה שנפתחה בעקבותיה.

עבריין מורשע בעבירות אלימות וסמים זכה למחיקת רישום פלילי לאחר שסייע בפינוי פצועים וגופות ממתחם מסיבת הנובה. אחרת זכתה להקלה בעונש של קנס ועבודות שירות לאחר שבן זוגה לשעבר ואבי שלושת ילדיה נרצח במסיבת הנובה. אלו מצטרפים למי שזכו לחנינה וגם לרבים שהגישו בקשה לנשיא, על רקע המדיניות לאפשר הקלות למי שנפגעו במלחמה או שתרמו למאמץ המלחמתי באופן משמעותי.

הנתונים מדברים על גידול של 200% במספר בקשות החנינה שהוגשו ביחס לרבעון המקביל אשתקד. מבין 92 הבקשות שהוגשו עם קשר הדוק למלחמה, כ־53% נענו בחיוב. באף אחת מהן לא דובר בעבירות מין, בהתאם למדיניות שנקבעה בנושא.

לדברי עו"ד רלי אבישר רווה, סנגורית פלילית, מדובר במתווה ייחודי למלחמת חרבות ברזל שהוא ערכי ומסרי. אין מדובר בדבר חדש, שכן מעת לעת נשיאי המדינה השונים קובעים מתווים כאלו. במקרה הנוכחי, הרי שהוא שזור במלחמת חרבות ברזל ומטרתו לאפשר מדיניות מקלה ונרחבת במתן חנינות לאוכלוסיות מסוימות.

עם פרוץ המלחמה, נגעה מדיניות זו של נשיא המדינה ושר המשפטים להקלה בתשלום קנסות בלבד, וכעת הורחבה גם לתקופות מאסר ולרישום פלילי.

לפי עו"ד אבישר רווה, במרבית המקרים מדובר על מחיקה או קיצור תקופות של התיישנות ומחיקת הרשעות פליליות על מנת שהאנשים יוכלו ליהנות מרישום נקי - כמו לוחמי מילואים או לוחמים בסדיר. לצד זאת, ישנה אפשרות גם להקלה בעונשי פסילה, עונשים שהוטלו על ידי ביהמ"ש לתעבורה וקציבת עונשי מאסרי עולם.

עו"ד רלי אבישר רווה מדגישה, כי גם במידה ואדם סורב לבקשת חנינה, הוא יכול להגיש אותה שוב בחלוף 6 חודשים או במידה וחל שינוי בנסיבות. מעבר לכך שאת בקשת החנינה הספציפית ניתן להגיש מספר פעמים, גם אם אדם קיבל בעבר חנינה הוא יכול לקבל חנינה נוספת גם בהמשך חייו.

אך האם מי שזכה לחנינה צפוי לבצע שוב עבירות ולחזור לפשע?
עו"ד אבישר רווה מציינת מחקר חדש שנעשה על ידי משרד המשפטים, מחקר עולמי שבדק אצל עבריינים שחוזרים לבצע עבירות לאחר הרשעתם וריצוי עונשם. לדבריה, המחקר גילה שבקרב מי שהורשע בפלילים, 35-37% חזרו לבצע עבירות אך דווקא בקרב מי שזכה לחנינה, רק על 6% בלבד חזרו לפשע. הדבר יכול לבשר שבאמת מי שמקבל חנינה לוקח אותה בשתי ידיו, והסיכוי שלו לחזרה לפשע הוא נמוך.

בשיתוף אימפקט
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully