וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד תדעו אם אתם זקוקים לשירותי נוטריון?

בשיתוף אימפקט

17.6.2024 / 14:30

מהו תפקידו של נוטריון ומה הסמכתו? עו"ד אהוד גולן, יו"ר משותף בוועדת מקרקעין של לשכת עורכי הדין ונוטריון בעצמו, על מעמדו הייחודי של הנוטריון

כיצד תדעו אם אתם זקוקים לשירותי נוטריון?/וואלה פלוס בשיתוף אימפקט

כולנו יודעים מה עושה עורך דין, אבל מתי בעצם נזקק לשירותיו של נוטריון?

האם יש לו הסמכה זהה לזו של עורך דין ומה בכלל מייחד את עבודתו?

לדברי עו"ד אהוד גולן יו"ר משותף בוועדת מקרקעין של לשכת עורכי הדין ונוטריון בעצמו, רק עו"ד יכול להיות נוטריון אבל לא כל עו"ד הוא נוטריון.

לנוטריונים תפקיד מכריע במערכת המשפט, והם מספקים שירותים ספציפיים כגון אימות מסמכים ואישור נוטריוני. בשונה מעורכי דין, האינטראקציות שלהם עם לקוחות הן בדרך כלל קצרות ומתמקדות בהבטחת האותנטיות והחוקיות של המסמכים. מאמר זה בוחן את הסמכויות, החובות וההתחייבויות האתיות של נוטריונים, תוך הדגשת החשיבות של הקפדה על סטנדרטים משפטיים ואתיים. הבנת תחומי אחריות אלו חיונית לשמירה על היושרה של מקצוע הנוטריון ולהבטחת קבלת שירות אמין ומהימן על ידי לקוחות.

"נוטריון, למעשה, הוא נציג מטעם משרד המשפטים שמוסמך לאשר מסמכים כמו תצהירים, צוואות, הסכמים ועוד, כלומר, מסמכים שנדרשים לאישור ושאין צורך בראיות נוספות כדי לאשר אותם. התוקף של האישור הנוטריוני הוא דומה לזה של בית המשפט". מסביר עורך הדין והנוטריון אהוד גולן
על מנת לעסוק כנוטריון, על עורך הדין לעבור מספר שלבים וגם לעמוד בתנאים מסוימים. בין היתר, עליו להיות אזרח ישראלי, בעל ותק של 10 שנים בעריכת דין וללא הרשעות שיש בהם קלון. בנוסף, על עורך הדין לעבור הסמכה מטעם משרד המשפטים ולאחריה תידון בקשתו על ידי ועדה המתכנסת אחת לשנה. רק לאחר שעבר את כלל השלבים הללו יוסמך עורך הדין כנוטריון.

לדברי עו"ד גולן, לנוטריון יש מגוון תפקידים וסמכויות. בין השאר הוא מוסמך לאשר מגוון של מסמכים, למשל צוואות. בישראל קיימים ארבעה סוגים של צוואות, אחת מהן היא צוואה בפני רשות. זוהי צוואה המאושרת על ידי נוטריון או על ידי שופט. משום שהיא מאושרת על ידי גורמים אלו מרבית הסיכויים שצוואה זו גם תקוים בעת הצורך.

בנוסף, הנוטריון רשאי לאמת חתימה של ייפוי כוח. דבר זה רלוונטי בייחוד במקרים שבהם הגורם מעוניין לאפשר ייפוי כוח לצד ג'. במקרים שונים, מסמכותו של הנוטריון לאשר הסכם ממון או הסכם חיים משותפים, אישור תרגום, אישור העתק, אישור של נסיעת קטין לחו"ל ועוד.

החובות האתיות של נוטריון
לנוטריונים תפקיד משמעותי במערכת המשפט, והמחויבויות האתיות שלהם חיוניות לשמירה על טוהר המקצוע. מחויבויות אלו מבטיחות שנוטריונים יפעלו לטובתם של הפונים וישמרו על כבוד מקצוע הנוטריון.

סודיות
אחת מחובותיהן האתיות העיקריות של נוטריונים היא שמירה על סודיות. נוטריונים אינם רשאים לחשוף כל מידע הנוגע לפונים ולתעודות שהם מטפלים בהן. חובה זו מבטיחה שמידע רגיש יישאר מאובטח ופרטי, תוך טיפוח אמון בין הנוטריון לפונה. הפרת סודיות עלולה להוביל להליכים משמעתיים ולפגיעה במוניטין של הנוטריון.

איסורים על פרסום ופנייה יזומה
בדומה לעורכי דין, נוטריונים כפופים לכללים מחמירים בכל הנוגע לפרסום ופנייה יזומה. הם אינם רשאים לפרסם את שירותיהם באופן שעלול להיחשב מטעה או לא מקצועי. בנוסף, נוטריונים חייבים להימנע מפנייה יזומה ללקוחות באופן הפוגע בכבוד תפקידם. איסורים אלה מסייעים לשמור על טוהר המקצוע ולמנוע ניגודי עניינים.

על ידי הקפדה על קווים מנחים אתיים אלו, נוטריונים תורמים לתפקודה התקין של מערכת המשפט ומגנים על האינטרסים של אלה הנעזרים בשירותיהם. התנהלות אתית חיונית לשמירה על המוניטין של הנוטריון ועל האמון שנותן בו הציבור.

השלכות של התנהגות בלתי הולמת
כאשר נוטריון אינו פועל בהתאם לסטנדרטים משפטיים ואתים, ההשלכות עלולות להיות חמורות. התנהגות בלתי הולמת עלולה להוביל לצעדים משמעתיים, לרבות קנסות, השעיה או אף שלילת רישיון הנוטריון. בנוסף, לקוחות שנפגעו מרשלנות של נוטריון רשאים להגיש תביעות נזיקין, דבר שעלול לפגוע עוד יותר במוניטין של הנוטריון וביציבותו הכלכלית. הפרות מסוג זה לא רק פוגעות בשלמות מקצוע הנוטריון, אלא גם מסכנות את האמון שנותנים הפונים בשירותים משפטיים אלו. הקפדה על הכללים שנקבעו היא קריטית לשמירה על מקצועיות והבטחת אמון הציבור במסמכים נוטריוניים.

בשיתוף אימפקט
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully