וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד מחשבים את תשלום המשכנתא בגירושין?

בשיתוף אימפקט

17.6.2024 / 15:56

בית המשפט העליון הסדיר לאחרונה את הסוגייה הנוגעת לאופן שבו יש להתחשב בתשלומי משכנתה לאחר הפרידה בעת חישוב דמי המדור. עו"ד דקלה סומך קרם, מומחית לדיני משפחה, מסבירה

כיצד מחשבים את תשלום המשכנתא בגירושין?/וואלה פלוס בשיתוף אימפקט

בית המשפט העליון הסדיר לאחרונה את הסוגייה הנוגעת לאופן שבו יש להתחשב בתשלומי משכנתה לאחר הפרידה, במסגרת תשלום המזונות והזכות למדור של האישה והילדים. תשלום המדור הוא למעשה תשלום השתתפות של האב בדמי השכירות עבור ילדיו. זהו תשלום המתווסף לדמי המזונות בהנחה והילדים מתגוררים בבית האם.

בחלק מהמקרים התשלום הוא עבור השכירות ובמקרים אחרים מחושב כחלק מתשלום המשכנתא.
השתתפות האב במשכנתא מכונה גם מדור רעיוני, וחשוב להדגיש כי הסכום שישלם האב לא בהכרח זהה לדמי המשכנתא שמשלמת האם.

לדברי עו"ד דקלה סומך קרם, המתמחה בדיני משפחה, קביעת גובה התשלום נעשית על ידי ביהמ"ש שבוחן מהם דמי השכירות הראויים לדירה דומה בשכונה שבו התגוררו הילדים ערב הגירושין. בהתאם לכך מחליט ביהמ"ש מה יהיה גובה ההשתתפות של האב במדור הרעיוני של הילדים.

באשר לאופן חישוב דמי מדור, מתייחסת עו"ד דקלה סומך קרם לפסק דין שניתן לאחרונה ועסק בגבר גרוש ששילם במשך 4 שנים את תשלום המשכנתא בבית הגרושה ולאחר מכן פנה לבית המשפט ודרש החזר.

ביהמ"ש לענייני משפחה פסק כי אכן על האישה להשיב את החלק שלה בהלוואת המשכנתא ששילם הבעל במשך כל השנים הללו מרגע שהוא עזב את הבית.

בעקבות החלטת ביהמ"ש לענייני משפחה הגישה האישה ערעור לביהמ"ש המחוזי שקיבל את עמדתה. שם נקבע כי החוב יימחק לחלוטין וביטל לגמרי את החלטת ביהמ"ש לענייני משפחה. לאחר פסיקת המחוזי הוגש ערעור לבית המשפט העליון שקבע הגדרות בעניין לזה.

לפי עו"ד סומך קרם, העליון הורה לביהמ"ש לברר מה הם דמי השכירות הראויים שהיה צריך לשלם בדירה ומהו החלק של הילדים. בהמשך לכך קבע כי מחוב המשכנתא יופחתו דמי המדור והתוצאה שתתקבל היא החוב שעל האישה להשיב לגבר.

השאלה היא איך פסק דין זה ישפיע על מי שעתיד להתגרש? לדברי עו"ד סומך קרם, החלטת העליון מספקת ודאות. הפסיקה, כך לדבריה, קובעת שבין אם האישה שוכרת או קונה דירה - האב צריך להשתתף בדמי השכירות שאת משלמת עבור הילדים.

מעבר לכך, אם ישנה משכנתא ששולמה על ידי אחד מבני הזוג, ובמקרה הזה הוא גם מחויב במדור אזי ניתן לבצע קיזוז בין חוב האישה למשכנתא לבין דמי המדור.

- מעוניינים במדריך קצר למתגרשים? הכנסו לכתבה הבאה

בשיתוף אימפקט
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully