וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמישה סימנים מוקדמים לאוטיזם בגיל שנתיים: כך תזהו מוקדם ותתחילו לטפל!

בשיתוף שרון ארבל

25.6.2024 / 14:14

אחת התפיסות השגויות לגבי אוטיזם היא שאי אפשר לאבחן בגילאים מאד צעירים, זוהי טעות שעשויה לגרום להורים לפספס את הסימנים המוקדמים לאוטיזם ולמנוע מהילד את הטיפול שהוא זקוק לו

יש כמה סימנים מוקדמים שניתן לראות אצל ילדים בגילאי שנתיים ואף לפני כן, חשוב שהורים יכירו את הסימנים הללו על מנת שיוכלו לפנות לאבחון ולא פחות חשוב- לנצל את חלון ההזדמנויות לטיפול בילד בגיל הרך, שבו המח גמיש ומתרחשת למידה מקסימלית.

חמישה סימנים מוקדמים לאוטיזם בגיל שנתיים

חוסר תגובה לאחרים - פעוטות נולדים עם יכולת מובנית ומוטיבציה פנימית להגיב לאחר, כך למשל נצפה מילד בן שנתיים להגיב לקולות, צלילים והבעות פנים של אנשים מוכרים, לענות לשאלות פשוטות ולהגיב להוראות. סימן מוקדם שעשוי להעיד על אוטיזם בגילאי שנתיים הוא חוסר יחס לנוכחות של ההורה וחוסר תגובה לפניות של אחרים. פעוט שאינו עונה, לא מגיב ואינו מראה סימן לכך שפנו אליו לעתים קרובות יופנה לבדיקת שמיעה כדי לוודא מה מקור חוסר התגובה לאחרים. במידה והשמיעה תקינה יש חשד לאוטיזם.

פעוט לא מגיב ולא יוצר קשר עין. envatoelements,
פעוט לא מגיב ולא יוצר קשר עין/envatoelements

קשר עין חלקי - פעוטות בני שנתיים מגלים עניין בדמויות הסובבות אותן ומרבים להסתכל וליצור קשר עין ומבט משותף עם אנשים. הם מפנים את מבט ומסתכלים לכוון הפנים של מי שמדבר איתם או בסביבתם. הם שומרים על קשר עין במהלך אינטראקציה עם האחר ונמשכים להסתכל על פנים של אנשים יותר מאשר על חפצים. קשר עין חלקי או חסר הוא אחד הסימנים הראשונים העשויים להעיד על אוטיזם. פעוטות שלא יוצרים קשר עין מי שפנה אליהם, לפעמים יפנו את המבט הצידה, במקרים אחרים נראה ילדים שיוצרים קשר עין קצר וחלקי שלא נמשך לאורך כל האינטראקציה.

משחק דל ולא מתפתח - סביב גיל שנתיים ילדים משחקים במגוון משחקים: משחקי בנייה והרכבה, משחקי כדור, צעצועי סיבה ותוצאה, משחקים הדדיים ופיסיים כמו קוקו. בנוסף, ילדים בגילאים הללו מסוגלים לבצע מספר פעולות פשוטות במשחק דמיון (למשל- לשים אוכל צעצוע על צלחת צעצוע ולהאכיל בובה או לשים בובה בעגלה ולקחת אותה לטיול וכו'). אחד מהסימנים המוקדמים לאוטיזם בגיל שנתיים הוא משחק מצומצם. חלק מהפעוטות לא מתעניינים במשחקים ונראה כאילו לא יודעים איך משחקים. אחרים יעברו במהירות ממשחק למשחק והמשחק לא יתפתח. לעתים נראה משחק שלא לפי השימוש המקורי שלו, למשל- הפיכת משאית צעצוע וסיבוב הגלגלים באוויר שוב ושוב במקום הסעת המשאית.

ילד בן שנתיים חוקר צעצוע. envatoelements,
ילד בן שנתיים חוקר צעצוע/envatoelements

קשיי ויסות - פעוטות בגילאי שנתיים מביעים מגוון רגשות: שמחה, פחד, עצב, כעס ועוד. הם מסוגלים להירגע במצבי תסכול ולהתנחם ע"י ההורים. אחד מתמרורי האזהרה בגיל שנתיים הוא חוסר ויסות המשפיע גם על מצב רוחו וגם על דפוסי ההתנהלות של הפעוט. קושי בוויסות רגשי בא לביטוי בבכי רב, קושי להתנחם ולהירגע. מצד שני, פעוט שאינו מביע רגשות ואינו בוכה כלל יכול להעיד גם כן על בעיה. קשיים בוויסות חושי יכולים לבוא לביטוי ברתיעה ממגע או ממרקמים מסוימים, תנועה בלתי פוסקת, תנועות שחוזרות על עצמן כמו ריצה ממקום למקום בלי הפסקה או נפנוף בידיים והליכה על קצות האצבעות.

עיכוב בשפה ובתקשורת - בגיל שנתיים פעוטות מתחילים לדבר, מופיעות מלים ראשונות ואף צירופים של 2-3 מלים. יש שימוש גם בג'סטות ותקשורת לא מילולית. אחד הסימנים המוקדמים לאוטיזם בגיל שנתיים הוא עיכוב או שיבוש בשפה בהתפתחות השפה ובתקשורת עם האחר. פעוטות אשר השפה שלהם לא מתפתחת כצפוי, אין התחלה של דיבור, לעתים גם ללא השמעה של קולות (למשל קולות של חיות). פעוטות שלא יוזמים פניות לאחרים, לא מצביעים על דברים שרוצים לקבל או להראות, אין שימוש בג'סטות כמו "בי בי", "תני לי". כאשר העיכוב בהתפתחות השפה משפיע על התקשורת עם האחר ולא רואים פיצוי דרך תקשורת לא מילולית, כלומר- הילד אינו מדבר אך גם אינו מסמן ולא מצביע וכמעט ואינו פונה לאחרים.

לסיכום, יש מספר סימנים מוקדמים אצל ילדים בני שנתיים שעשויים להצביע על הצורך לגשת לאבחון אוטיזם, ביניהם חוסר תגובה לאחר, קשר עין חלקי, משחק דל, קשיי ויסות ושיבוש בהתפתחות השפה. הורים המבחינים באחד או יותר מהסימנים הללו אצל ילדם יכולים להתחיל מבירור אצל רופא הילדים ובמידת הצורך להמשיך לאבחון, אך לא פחות חשוב- לפנות לקבלת טיפול מקצועי שיכול לסייע לילד לרכוש את אבני הדרך ההתפתחויות.

* נכתב ע"י שרון ארבל, מנתחת התנהגות, MA בחינוך מיוחד והתמחות באוטיזם, 20 שנות ניסיון בקידום פעוטות עם צרכים מיוחדים www.sharonarbel.co.il

בשיתוף שרון ארבל
  • עוד באותו נושא:
  • אוטיזם
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully