וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עו"ד אבי שמואלי: כשתיק רשלנות רפואית שניהלתי מוביל לשיפור המערכת הרפואית, זו ההצלחה הגדולה ביותר מבחינתי

משרד עורכי הדין שמואלי רובינסקי ושות' בשיתוף Smart

14.7.2024 / 16:30

ראיון אישי עם אחד מעורכי הדין המובילים והמנוסים בישראל בייצוג נפגעי רשלנות רפואית, עורך הדין אבי שמואלי

כבר למעלה מ-20 שנה שהוא מייצג נפגעי רשלנות רפואית. מספר תביעות שבהן הוא טיפל הובילו לשינוי ושיפור של ממש בהתנהלות המערכת הרפואית בישראל! יש לו מומחיות מיוחדת בכל הקשור לייצוג ברשלנות רפואית בלידה והריון, ועם השנים הוא פיתח את מה שנדרש כדי לזהות בכל תיק את הרכיבים שמאפשרים להצליח בתביעה. ראיון אישי עם אחד מעורכי הדין המובילים והמנוסים בישראל בייצוג נפגעי רשלנות רפואית, עורך הדין אבי שמואלי.

מאחורי הגלימה; ראיון אישי עם עו"ד אבי שמואלי

עו"ד אבי שמואלי. אלדד מאסטרו,
עו"ד אבי שמואלי/אלדד מאסטרו

מאת: אדי סוברי

שם: עו"ד אבי שמואלי
תחום מומחיות: רשלנות רפואית
מקום מגורים: תל אביב

1. עו"ד אבי שמואלי, כבר למעלה מ-20 שנה שאתה עוסק בייצוג נפגעי רשלנות רפואית. מה הוביל אותך להתמקצע ולהוביל דווקא בתחום המשפטי הזה?

התחום הרפואי משך אותי מגיל צעיר, וכשנרשמתי לאוניברסיטה התלבטתי בין משפטים לבין רפואה. בסופו של דבר נרשמתי ללימודי משפטים, ומיד בסיום הלימודים חתכתי לתחום של רשלנות רפואית משום שכאן מצאתי את השילוב של שני התחומים. בהתחלה עבדתי במשרד שייצג בתי חולים ורופאים, ומהר מאוד הבנתי שמבחינתי הרבה יותר מעניין מאתגר ומספק לייצג דווקא את המטופלים שהם הצד 'החלש' והפגוע במשוואה.

2. האם תסכים לספר על תיק רשלנות רפואית ש"נגע בך" באופן מיוחד?
בהיבט המקצועי, אני מרגיש סיפוק מיוחד לגבי אותן תביעות שניהלתי ושגרמו לשינוי ושיפור של ממש בהתנהלות המערכת הרפואית בישראל. זה קרה, למשל, בעקבות תביעות שניהלתי לגבי אבחנה ותיקון של קרעים בדרגה 3-4 אצל יולדות. וזה קרה, למשל, בנוגע לאופן ביצועה של בדיקה גנטית מסוימת שנעשית לנשים בהריון ויכולה להביא לזיהוי של מחלה גנטית קשה.

בהיבט האישי, נגע בי באופן מיוחד תיק שבו ייצגתי ילדה שסבלה משיתוק מוחין כתוצאה מכך שלא חולצה בזמן לאוויר העולם. הקייס המדובר לא נראה חד וחלק לכתחילה, ולפני שההורים פנו למשרדי הם פנו למשרד עו"ד אחר שאמר להם שהוא התייעץ עם גניקולוג מפורסם שחיווה דעתו ש'במקרה זה אין קייס לתביעה'.

כשההורים פנו למשרדי החלטתי לבדוק את התיק מחדש, והתעלמתי מהמסקנות של אלו שבדקו אותו לפני. בסופו של דבר מצאתי קייס, הגשתי תביעה, ולאחר מספר שנים התביעה נגמרה בפשרה שבה שולם לילדה פיצוי של כ-7 מיליון שח מעבר לתשלומי ביטוח לאומי שנאמדו בעוד כ-2.5 מליון שח נוספים.

הילדה היתה אז בת 13, והוריה עזבו בהמשך את הארץ. לפני כשנתיים קיבלתי מההורים מייל עם תמונה שבה צולמה נערה יפהפייה, ישובה בכסא גלגלים תומך שמשמש קוודרופלגים, כשהיא מצולמת בטקס סיום לימודי תואר ראשון בקולג' אמריקאי והוריה לצדה. ההורים עדכנו שלמרות שהיא אינה יכולה לדבר או לעשות שימוש בידיה או ברגליה , היא הצליחה לסיים לימודי תואר ראשון, וניצלו את ההזדמנות כדי להודות גם לי על התרומה שהיתה לכספי הפיצוי שקיבלו ביכולת להביא את ילדתם למעמד זה. התרגשתי ממש.

3. מהם סוגי הרשלנות הרפואית שבהם פיתחת מומחיות ספציפית ומה מאפיין אותם?

במהלך השנים יצא שהייתי מעורב במספר פסקי דין תקדימיים שניתנו בתיקי רשלנות רפואית בלידה. בעקבות זאת הרוב המכריע של התיקים שמגיעים אלי ושבהם אני מטפל כיום הינם תיקים שנוגעים למהלך לידה והיריון.

4. עו"ד אבי שמואלי, מהם האתגרים המשפטיים הגדולים ביותר בניהול תביעת רשלנות רפואית?

כאשר אתה מייצג נפגעים בתיקי רשלנות רפואית האתגר זה לחשוף את האמת העובדתית והרפואית. בהיבט העובדתי, המטופל לא מודע בד"כ למה שהתרחש או לא התרחש תוך כדי הטיפול הרפואי שניתן לו. בנסיבות אלו אני צריך להרים כל אבן ולגלות ולהרכיב את רכיבי הפאזל עד לקבלת התמונה העובדתית שמשקפת את מה שארע בפועל. אני עושה את זה בכלים ובדרך שלי ולא פעם נדרש להפעיל 'חוש ריח' כדי לדעת מתי ואיפה מסתירים ממך דברים.

בהיבט הרפואי - לאחר שהפאזל העובדתי הורכב, כל תיק מחייב אותי למחקר רפואי שבמסגרתו אני לומד את המָטֶרְיָה הרפואית כנדרש על מנת להוכיח שבמקרה המסוים הביצוע או חוסר הביצוע של פרוצדורה רפואית כזו או אחרת, מהווה רשלנות רפואית.

אחרי הרכבת הפאזל העובדתי והרפואי, מגיע שלב שהוא מעניין לא פחות והוא לבנות מלכתחילה את האסטרטגיה של ניהול התביעה - ובפרט אלו טענות לטעון, ומאלו להימנע. הכל, כשאתה מנסה לצפות מראש את התשובות והמהלכים של הצד השני. על זה התביעה יכולה לקום וליפול. זה כמו לשחק שחמט. בסופו של דבר כדי לזכות בתיק, אתה רוצה לנהל את המערכה המשפטית באותם אזורים ש'נוחים' לקייס שלך ולא להיפך. בהמשך מגיע גם הצד הטקטי שנוגע לניהול החקירות הנגדיות של המומחים שכמה שהוא מאתגר ותובעני, אני מאוד אוהב אותו - עד כדי כך שלפעמים ממש קשה לי לסיים תיקים בפשרה (צוחק).

5. עו"ד אבי שמואלי, אתה נחשף לכל כך הרבה מקרים של רשלנות רפואית. האם, דרך המשקפיים שלך, אנחנו יכולים להרגיש בטוחים כשאנחנו מגיעים לקבל טיפול רפואי?

אני חושב שככלל רמת הרפואה בישראל גבוהה. יחד עם זאת, אני ממליץ לכל מי שהולך לקבל טיפול רפואי לפתוח עיניים, להפעיל שכל ישר, לשאול שאלות, ולבקש חוו"ד נוספת ככל שניתן ויש לכך מקום - זה אף פעם לא מזיק.

6. מהי החרטה הגדולה ביותר שלך?
שלא הלכתי ללמוד רפואה במקום משפטים... צוחק

7. מה הלקוחות שלך לא יודעים עליך?
שאני שוחה כל יום בין 1.5 ק"מ ל-2, שאני מצייר, ושאני מבשל לא רע.

8. אם לא היית עורך דין, במה היית עוסק?
אמממ... מניח שבתחום היזמות העסקית, ומעצב כתחביב

9. בשעות הפנאי איפה אפשר למצוא אותך?
בבריכה, במגרש טניס, ברחוב, במטבח, ובמסעדה טובה.

10. מה מוציא אותך מדעתך?
לא יודע לגבי להוציא מדעתי - אבל אני יכול להיות חסר סבלנות כשאני נתקל בהבנה איטית.

11. היכן עו"ד אבי שמואלי יהיה בעוד 10 שנים מהיום?
מקווה שעדיין שוחה כל יום, לכל הפחות צף (צוחק),וממשיך לעבוד על תיקי רשלנות רפואית כמו היום ועם אותם עורכי דין שאיתם אני עובד ונהנה כיום במשרד.


*עורך הדין אבי שמואלי, מייסד ושותף מנהל במשרד עורכי הדין שמואלי רובינסקי ושות' העוסק בייצוג נפגעי רשלנות רפואית.

משרד עורכי הדין שמואלי רובינסקי ושות' בשיתוף Smart
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully