וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשירות החיילים: עורך דין צבאי ירון דיין

עורך דין ירון דיין בשיתוף Smart

23.7.2024 / 12:02

כשמתמודדים מול מערכת המשפט הצבאית כל טעות עלולה לייצר השלכות משמעותיות לא רק על תקופת השירות, אלא גם על החיים האזרחיים. אם אתם נמצאים במסלול התמודדות שכזה - חשוב שתכירו את עו"ד ירון דיין, שיודע כי הצדק אף פעם לא מגיע בצבעים של שחור ולבן

ההתמודדות מול מערכת המשפט הצבאית היא לא משחק ילדים. כל טעות עלולה לייצר השלכות משמעותיות לא רק על תקופת השירות הצבאי, אלא גם על החיים האזרחיים. אם אתם נמצאים במסלול התמודדות כזה - חשוב שתכירו את עו"ד ירון דיין. לא רק בגלל הידע המקצועי והניסיון הרב שצבר מול המערכת הצבאית, אלא בגלל תכונה חשובה הרבה יותר: אינטיליגנציה רגשית גבוהה.

ישבנו לשיחה מרתקת מול עורך דין מנוסה, שיודע כי הצדק אף פעם לא מגיע בצבעים של שחור ולבן.

עורך הדין ירון דיין, מה מייחד כל כך את המערכת המשפטית הצבאית? למה חשוב כל כך לפנות לעורך דין עם ניסיון מעשי משמעותי בהתמודדות מולה?ֿ

"אנשים לא אוהבים להמר על החופש שלהם ועל העתיד שלהם", פותח עו"ד צבאי ירון דיין ואומר. "למערכת המשפטית הצבאית ישנם כללים אחרים מאשר במערכת המשפטית האזרחית. היא בדרך כלל קשוחה יותר, מאתגרת יותר, נוקשה יותר. הענישה בה מחמירה יותר. חשוב מאוד לדעת איך לגשת לדברים. בעיקר משום שמעבר לפן המשפטי הטהור, מתבצעת כאן לא מעט עבודה רכה: היכולת לשוחח, לשכנע, לנהל משא ומתן, להניע לפעולה. רבים מתייחסים אל העבודה הזאת כאל אוסף של פעולות בירוקרטיות מורכבות. אני מתייחס לכך כאל סוג של אומנות."

כלומר, יש חשיבות לא רק למה עושים, אלא לאיך עושים זאת בפועל.

"נכון מאוד. הפן הטכני, הראייתי, תחקור הנסיבות והעובדות - הוא חשוב ומהווה בסיס לכל הפעילות המשפטית לאחר מכן. אבל ליכולת לייצר חיבור עם הגורמים הנכונים, לאפשר הזדהות, אמפטיה, להעניק הזדמנות שניה - אלו מיומנויות רכות שחשובות לא פחות. השילוב בין השניים, כך הניסיון שלי מלמד, הוא המתכון הכי טוב שיש לנו להצלחה. וכשאני מדבר על הצלחה - אני מתכוון לפתרון שמיטיב עם החייל ומשפחתו, ביחס לאלטרנטיבות.

עורך דין ירון דיין. אינה חזנוב,
עורך דין ירון דיין/אינה חזנוב

באילו מקרים אתה מטפל במסגרת העבודה?

"השירות שהמשרד שלי מעניק הוא במגוון רחב של צרכים ומקרים", משיב עורך דין ירון דיין. "החל ממקרים פשוטים לכאורה, של התאמת פרופיל ושינוי שיבוץ, דרך הסדרי מעמד לשוהים מחו"ל, ועד למקרים מורכבים יותר של הטרדות מיניות, עריקות, שימוש וסחר בסמים, עבירות נשק ועבירות פליליות נוספות שונות. כל מקרה הוא, כמובן, עולם ומלואו, עם ניואנסיים ייחודיים, נסיבות ספציפיות ונתונים אחרים. המערכת הצבאית מבחינתה מקטלגת את הטיפול במקרים לפי תחומים. סוד ההצלחה האמיתי הוא דווקא להכיר את הפרטים הקטנים שמאפיינים כל מקרה ומקרה. זה המפתח שמאפשר לנו לייצר הישגים משמעותיים"

עורך הדין ירון דיין, אני מניח שבהתמודדות מול מערכת צבאית בירוקרטית וגדולה אין מקום לפתרונות יצירתיים.

"בדיוק להפך. למרות שמדובר במערכת שנחשבת לנוקשה יותר ומחמירה יותר, יש לה נטיה לקבל גם פתרונות שהם, איך נקרא לזה באופן ממצה, נחשבים כפתרונות מחוץ לקופסה. האתגר המרכזי כאן הוא שלא מדובר במערכת שיוזמת את הפתרונות היצירתיים האלו. מבחינתה, יש חשיבות גדולה לסגור דווקא כמה שיותר תיקים במטרה שהמערכת תהיה יעילה. כאן נכנסת החשיבות של התקשרות מול משרד עורך דין צבאי מנוסה, שמסוגל להביא איתו את הפתרונות האלו, להבין מתי יש סיכוי טוב לקדם אותם, ולפעול בכל הכוח והחכמה הנדרשים, כדי להוציא את הדברים מהכוח אל הפועל.

אם כבר ניסיון - מה אתה עושה במקרים בהם אתה יודע, מניסיון העבר, שלא תצליח לייצר תוצאות טובות ללקוח שלך?

"אני דוגל בשקיפות מלאה.", משיב עורך דין צבאי ירון דיין. "בדרך כלל, כאשר מדובר בחיילים שהם בסך הכל ילדים בוגרים, ההתקשרות היא לא רק מול החייל עצמו, אלא גם עם המסגרת המשפחתית. בכל מקרה כזה אנחנו יושבים עם המשפחה, ומסבירים את המצב, בלי ליפיף את המציאות. מדברים על הסיכונים, על הסיכויים, על מה נדרש לעשות ועל מה שעלול לקרות. אבל יהיה המצב אשר יהיה, יש דבר אחד שאני מקפיד לא לוותר עליו: להילחם על כל מקרה כאילו אני בלבד הוא זה שיכול להשפיע על התוצאה, ובמקביל להכין נפשית את המשפחה לתוצאה אפשרית טובה פחות."

אני אשאל שאלה שהיא, איך נאמר זאת, קצת מתריסה, אבל חשוב לי לשמוע את העמדה שלך בנושא. דיברת על כך שאתה מטפל בחיילים עריקים. האם אין כאן פגם מוסרי, בזמן שישראל במלחמה, לעזור לחיילים שבחרו להשתמט משירות?

"הכל מתחיל ונגמר בפריזמה שבה מסתכלים על הדברים. הסוד הוא לראות את התמונה הגדולה. למה החייל בחר לערוק? לפעמים הקשיים האישיים איתם מתמודדים החיילים הם כה גדולים, עד שהם מרגישים שלא נותרת להם כל ברירה. זה יכול להיות חייל עם בעיות נפשיות או רפואיות, שזקוק לתשומת הלב, לטיפול ולסביבה מותאמת, אך הצבא לא מעמיד לרשותו את אותה סביבה ואת הטיפול הראוי המתבקש. כאן אנחנו נכנסים לתמונה. לנו חשוב להבין את התמונה הגדולה. את המניעים להחלטות שקיבל החייל. אנחנו רוצים לעזור לחייל לפתור את הבעיות האלו מן השורש, ולא לייצר פתרונות זמניים, לא אידיאליים, שבטווח הארוך מייצרים יותר נזק מתועלת."

עורך דין ירון דיין, אם היית יכול היום להעניק "עצת זהב" או את "כלל הברזל החשוב ביותר" לחיילים בשירות שהולכים לקראת הליך משפטי מורכב, מה היית אומר להם?

הדבר הכי חשוב שתוכלו לעשות הוא להימנע מטעויות.", אומר עו"ד ירון דיין, "אבל תחת ההנחה שאנחנו בני אדם וכולנו עושים טעויות, אני חושב שהכלל הכי חשוב, זה שכדאי לכל חייל במערכת הצבאית לזכור אותו - הוא שאסור בתכלית האיסור להחמיר את הבעיה. אני אתן, למשל, דוגמא מהחיים עצמם: עשיתם טעות וערקתם מן הצבא? ככל שתסגירו את עצמכם מהר יותר, וביוזמתכם, כך הצבא יהיה מוכן לבוא לקראתכם בהחלטה על העונש ואם תעשו ההפך ותמשיכו לערוק, אתם פשוט וקל חופרים לעצמכם בור גדול יותר מיום ליום וגם כמובן ממשיכים לחיות בפחד שמחר תעצרו ותסיימו את היום בכלא או גרוע מכך אתם לא יכולים להתקדם בחיים כמו
להתקבל לעבודה מסודרת, לטוס לחול, לקחת משכנתא או לצבור התחייבויות. עכשיו תגידו לי מה יותר שווה?

מספרים עליך שאתה זוכר כל חייל וחייל שעזרת לו במשך השנים.

"בוודאי. איך אפשר שלא? החיילים האלו הם כמו הילדים שלי. כך אני גם מתייחס לכל אחד מן המקרים - כאילו יצאתי להגן על הילדים שלי. כשאתה מצליח לעזור לחייל, וכשאתה מקבל את מילות התודה שלו, נוצר חיבור שאיש לא יכול לנתק אותו. אתה יודע, אין תחום בעולם המשפטי שהוא מתגמל יותר מאשר לסייע לחיילים או מיועדים לשירות. פעם אחת - משום שאנחנו כחברה לוקחים מהם את השנים הכי טובות שלהם, ומבקשים מהם להקריב אותן עבורנו. ופעם שניה - משום שכל העתיד עוד לפניהם. כשהם עושים טעות, הם עושים אותה כילדים. אין שום סיבה שימשיכו לשלם עליה גם כעבור שנים רבות - כשיש להם פרספקטיבה נכונה יותר לחיים עצמם.

עורך הדין הצבאי ירון דיין, יש משהו שהיית רוצה להגיד לסיום?

"בהחלט. מדינת ישראל נמצאת אולי בתקופה הכי מורכבת שלה מאז קום המדינה. שלחנו חיילים לחזית כדי להשיב לנו את המדינה כפי שאהבנו לחיות בה. אני רוצה לנצל את הבמה הזאת ולאחל שכל החטופים ישובו לביתם בריאים ושלמים, שכל החיילים ישובו במהרה שלמים ובריאים, ושכל הפצועים יזכו להחלמה מהירה".

עורך דין ירון דיין בשיתוף Smart
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully