וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צוואה מפתיעה - כך תתנגדו

בשיתוף אימפקט

28.5.2024 / 10:13

ככל שמדובר בצוואות ובירושות העיקרון המנחה את ביהמ"ש הוא לקיים את רצון המת. עו"ד הילה צאירי, מומחית לדיני ירושה והעברה בין דורית, מסבירה באילו נסיבות תבוטל הצוואה

צוואה מפתיעה – כך תתנגדו/וואלה פלוס בשיתוף אימפקט

פטירת אדם קרוב היא אירוע קשה ומטלטל. לצערנו, לעתים אנו נתקלים במצבים בהם גילוי הצוואה של הנפטר מפתיע את מי מקרוביו, ואף מעורר אצלם חשדות לגבי מהימנותה, נסיבות עריכתה או השפעה בלתי הוגנת שקדמה לה. לדברי הילה צאירי, מתמחה בדיני ירושה והעברה בין דורית, ככלל, העיקרון המנחה את בתי המשפט בכל הנוגע לצוואות ולירושות הוא לממש את רצונו של הנפטר, המצווה. משכך, במקרים בהם יתברר ויוכח כי הצוואה אינה משקפת את רצונו, יתכן וזו תבוטל.

על מנת להוכיח כי הצוואה אינה משקפת את רצונו של המצווה, ישנן מספר עילות שונות. אחת מהן, לפי עו"ד הילה צאירי, היא עילה של אי כשירות.

כאן, ינסו המתנגדים להוכיח כי האדם שערך את הצוואה לא היה כשיר לכך מבחינה קוגניטיבית. במידה והדבר יוכח, הצוואה תיפסל, משום שהיא לא נבעה מרצונו החופשי משעה שאינו יודע כלל מה רצונו.
עו"ד הילה צאירי מציינת כי במקרים של חשד כי האדם לא היה כשיר לעריכת צוואה, ידרשו המתנגדים חומר רפואי רלוונטי, ובהמשך ביהמ"ש צפוי למנות מומחה שיאלץ להכריע על כשירותו של המצווה.
עילה נפוצה נוספת היא זו של השפעה בלתי הוגנת. עילה זו מתבססת על כך שעל המצווה הופעלה השפעה כלשהי, חזקה ולא הוגנת, עד כדי כך ששללה את רצונו החופשי. למשל, איומים, כפייה וכדומה. במקרה כזה ביהמ"ש יכול לבטל צוואה ואף שמדובר בעילה שהיא נפוצה, מבהיר עו"ד צאירי כי לא קל להוכיח אותה.

עילה נוספת, בעלת כמה מאפיינים דומים לזו של השפעה בלתי הוגנת, היא העילה של מעורבות בעריכת הצוואה. חוק הירושה רוצה ליצור הפרדה ברורה בין מי שעורך את הצוואה לבין מי שנהנה מהצוואה. ולכן מעורבות של נהנים בעריכת הצוואה עלולה להוביל לפסילתה.

- רוצים לדעת מה הופך צוואה ללא חוקית? הכנסו לכתבה הבאה

בשיתוף אימפקט
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully